קטנטנים ונהנים. כפר אז"ר 25.9.19

שיעור 2

היי בנות. סיימנו את השיעור השני של הסדנה.

התחלנו את השיעור בתהליך שיפור השכיבה על הבטן (נגיע לסיים אותו וממש לשכיבה על הבטן בשבוע הבא) והתחלנו לדבר על חשיבות התנועה כגורם משמעותי בהתפתחות התינוקות, בתרומתו להיעלמות רפלקס מורו, וכניסה של רפלקסים מייצבים ובראשיתם איזון הראש לקו האמצע.

הנה סיכום התרגילים, שתוכלו לתרגל גם בבית בקלות:

שיפור השכיבה על הבטן

מתחילים בשכיבה על הגב, ומגע עמוק בבית החזה טפיחות, שפשופים, מעיכות "האוטו שלנו גדול וירוק"
חשוב שהמגע יהיה נוכח. המטרה היא לשחרר ולהרפות את השרירים בבית החזה
עכשיו עוברים לפלג הגוף התחתון. אוחזים בירכיים ומתחילים בהקפצות אגן- ממש לתת לאגן לפגוש את הרצפה 🙂 "בים בם בם"
עכשיו ביחד אחת אוחזים בכפות הרגליים, והשנייה תומכת מתחת לאגן ומבצעים סיבובי אגן, לשני הצדדים. ולסיום- "עוצמת הרכות"- נענוע מרגיע מקצה הרגליים "אמא יקרה לי".
ההמשך- אוחזים ברגליים, רגל אחת ישרה, והשניה מכופפת לכיוון הבטן., דרך הרגל המכופפת מגלגלים את התינוק לשכיבה על הצד, כשהרגל הישרה משמשת לנו כמו ציר.
בשכיבה על הצד- טפיחות ושפשופים של השכמה, הכתפיים והיד העליונה- המטרה היא להביא את התינוק לשכיבה נינוחה על הצד כשהיד העליונה מונחת על המזרון או ליד הפנים (יד בפה זה נפלא). עכשיו חוזרים כמו שהגענו לשכיבה על הגב, ומגלגלים לצד השני וחוזרים על כל התהליך.
עכשיו, משכיבה על הצד ממשיכים את הגלגול עד לשכיבה על הבטן.

***נחזור על הכל ונמשיך בשבוע הבא***

נמר על העץ

החזקנו את התינוקות בתנוחת "נמר על העץ". מזכירה שיש 2 וריאציות לתנוחה:
אופציה 1- כשגוף התינוק ממש מקביל לרצפה, 4 גפיים מקבילות. תנוחה מעולה להוציא גזים, לכאבי בטן. שימו לב שבתנוחה הזאת, היד שלנו יכולה ממש לתמוך בבטן התחתונה וכך לעזור להקל על כאב בטן, ולעודד יציאה או גזים.
אופציה 2- גב התינוק מקביל וצמוד לבטן שלנו. יש צד אחד הפונה כלפי הרצפה, והשני פונה מעלה. חשוב חשוב במצב הזה לשים לב שהיד שלנו תומכת את צידי הראש, כדי שהם יוכלו לשחרר ולהניח את הראש שלהם על היד שלנו, ולא להחזיק את הראש באוויר.

סימטריה

במנח של נמר על העץ תרגלנו סימטריה ותנועה. מומלץ מאוד לשים מוסיקה ברקע- זה תמיד כיף, מרגיע אותנו וגם את התינוקות. וכמובן שיותר קל לנו להשתחרר ולרקוד עם התינוקות כשיש מוסיקה ברקע 🙂
1- יד אחת מחזיקה את התינוק והשניה תומכת בחלק התחתון של האגן. בתנועה קטנה ועדינה, מובילים את האגן כלפי מעלה (רואים את הצד הפונה כלפי מעלה מתקצר, כמו אקורדיון) מחכים שם רגע ומשחררים בעדינות חזרה, תוך כדי שאנחנו עדיין מחזיקות ותומכות באגן (לא לעזוב)
2- עם המוסיקה נעים עם התינוק במרחב, כשאנחנו מעט מטות את הגוף שלו כך שפעם הראש מעט נמוך מהאגן ופעם גבוה
3- בתנועה גדולה יותר עם הגוף שלנו (נעים יחד) זזים כך שכל פעם הראש של התינוק גבוה או המוך מהמשך הגוף

***התנועה במרחב מאפשרת לשרירים להרפות, לתינוק לחוש נינוח, ורפלקס מורו יכול להתחיל לצאת ממערכת העצבים. היציאה מקו האמצע מאפשרת לאיבר שיווי המשקל, הנמצא באוזן הפנימית, לחוש את היציאה של הראש מקו האמצע, וע"י כך רפלקסים מייצבים יכולים להתחיל לפעול. 

תהליך פופים

הנחנו את התינוקות מעורסלים בפוף, כשהפוף נמצא על הרגליים שלנו, ואנחנו יושבות שעונות בישיבה מלאה עם הרגליים ישרות קדימה. התחלנו בתנועה של הרגליים מצד לצד, או תנועה עם הברכיים מעלה ומטה, כשתוך כדי אנחנו טופחות על בית החזה של התינוקות, ומשמיעות קול מונוטוני: אהההה….. 
התנועה החזרתית, הקול המונוטוני, המגע העמוק והמרגיע וכמובן מנח הערסול, מחזיר את התינוק לחווייה מוכרת ונעימה מהרחם, וע"י כך מאפשרת הרפייה, שחרור ושינה- למי שהיה עייף.
ממליצה מאוד, לאפשר לתינוקות לישון שינה אחת ביום על הגב על הפוף. שימו לב לתנוחת הגוף- לא ערסול עמוק מידי, ולאיזון הגוף כך שהראש בגובה הרגליים או מעט גבוה יותר, אך לא ישיבה מוטה.

**אפשר לעשות עם כרית הנקה גדולה. שימו לב לאבטח אותה עם חיתול בד גדול שלא תיפתח כשהתינוק שוכב במרכזה.

הרמה והורדה דרך הצד

הדגמתי כיצד נכון להרים ולהוריד תינוקות בחודשים הראשונים. כשאנחנו עושים את פעולת ההתרחקות (מהמזרן או מאיתנו) כשהתינוק מוטה על צידו, אנחנו לא מסתכנים מבפילת הראש לאחור, לא מעוררים את רפלקס מורו במקום בו הוא עלול להביא לבהלה ובכי, ואנחנו מרוויחים גירוי מרכזי וחשוב למערכת שיווי המשקל הנמצאת באוזן הפנימית, והיא חשובה עד מאוד להמשך ההתפתחות.

מעברים בשינה

דיברנו על כך שכדי להצליח להעביר תינוק ישן ממנח למנח (מהסלקל לעריסה או מהמנשא) כדאי, בניגוד לאינסטינקט שלנו, לעשות את ההעברה מאוד מהר, וללוות אותה בגירוי דומה למה שעשינו בתהליך פופים: קול מונוטוני, מגע מרגיע, ותנועה- בשכיבה על הבטן עושים ע"י טפיחות מהטוסיק

שיהיה חג שמח, שנה טובה ומתוקה וחופשה מהנה!!
ניפגש בשבוע הבא כרגיל 🙂

 

 

עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני