סיכום שיעור מספר 4
תהליך התהפכיות מלא ויסודי
דיברנו על כך שלרוב התהפכות רצונית מהגב לבטן מתרחשת כאשר התינוק רואה משהו שהוא רוצה להגיע אליו. בתהליך הזה אנחנו מייצרות את ההקשר בין קשר העין, הפניית המבט, העברת המשקל וההתהפכות מהגב אל הבטן. מתחילים משכיבה על הגב. מראים לתינוק חפץ במרכז, ומוודאים קשר עין. בתחילה רק נזיז את החפץ מצד לצד, לוודא שהתינוק עוקב במבט ומפנה את הראש בצורה מלאה מצד לצד.
אח"כ יד אחת אוחזת בצעצוע, מראים אותו לתינוק במרכז ומטים הצידה ומוודאים שהוא שומר על קשר עין ומפנה את המבט. כשהוא מתחיל להפנות את הראש בכיוון הגירוי עם יד אחת, מכופפים את הרגל הנגדית לכיוון הבטן (אם מפנה מבט ימינה, מכופפים את רגל שמאל) ודרך הרגל מעבירים את המשקל הצידה עד לשכיבה על הצד, ומשם לבטן. לחזור לשני הצדדים לעשות לאט ובעדינות
העברות משקל על הבטן
מחזיקים את הידיים של התינוקות בזמן מרפקים, כאשר אנחנו רוכנות מעליהם. עוזרים להם להתמודד עם הקושי ע"י שירה, מימיקות וכו'
מתחילים ממגע וטפיחות באזור הכתפיים והשכמות. מחדדים את המנח המאורגן של השכיבה על הבטן כאשר המרפקים ממוקמים מתחת לכתפיים.
כשאנחנו עדיין אוחזות באזור הכתפיים והשכמות, אנחנו מניעות אותם מצד לצד מאוד באיטיות, ובתנועה קטנה, ומוודאות שהיד הנגדית לא מתנתקת מהרצפה, אלא שנוצרת תנועה יחסית בין השכמות ובית החזה. שימו לב האם רפלקסים של שיווי משקל כבר נכנסים לפעולה- האם הרגל הנגדית מתכופפת, ונוצרת כפיפה צידית בבית החזה.
עכשיו נעביר משקל ממש עד לשכיבה על הצד, כשאנחנו משתמשות בלחי שלנו: נצמיד את הלחי שלנו לשלהם, ולאט נעביר משקל עד לשכיבה על הצד. הם יכולים לבחור להישאר על הצד, או לחילופין להמשיך את ההתהפכות לגב, או לחזור לבטן. הכל בסדר 🙂
שעון
מתחילים בשכיבה על הגב, אוחזים ברגליים כך שרגל אחת מכופפת לכיוון הבטן, והשניה ישרה, ומגלגלים לכיוון הרגל הישרה (היא משמשת לנו כמו ציר) עד לבטן . חשוב לעשות לאט, ולשים לב שהם מניחים את הראש בשכיבה על הצד לפני שאנחנו מגלגלות לבטן
חשוב חשוב תמיד שומרים שהיד לא נפתחת הצידה, ושהמרפק ממוקם בדיוק מתחת לכתף כדי לגלגל אותם ולא לפגוע במפרק הכתף. עם היד השניה מכופפים את הרגל הנגדית לכיוון הבטן על הרצפה (לא להרים אותה באוויר) עד להעברת משקל ושכיבה על הצד ומשם ישר לגב. ממשיכים כך שני סיבובים לכל צד
אחרי שהתינוקות ירגישו בנוח, ויהנו מהתרגיל, נעשה אותו דבר אבל במקום להוביל אותם עד להתהפכות מלאה, ניתן להם להמשיך בעצמם את התנועה מהצד.
תנועה במרחב
שמנו מוסיקה כייפית ורקדנו עם התינוקות על הידיים, כשכל כמה דקות, עוצרים בבת אחד את כל הגירוים: מוסיקה, תנועה וקשר עין, ומייצרים שקט מלאכותי. אחרי כמה שניות סופרים עד 3 וממשיכים לרקוד. הרעיון הוא לייצר הפסקות ברורות של עשייה מול חוסר עשייה, כדי ללמד את המערכת להיות קשובה ולצפות למה שהולך לקרות

ריכוז צלילים
היה יפה לראות, שעכשיו כשהם כבר מכירים את התהליך, וכולם ישבו קרוב, היה קשב מאוד גבוה למשך דקות ארוכות!!