קטנטנים ונהנים. כפר אז"ר 5.8.18

שיעור 8 ואחרון…

היי בנות. היום סיימנו את הסדנה שלנו. תמיד מרגש אותי המפגש הזה, שבו אנחנו מציינים סיומה של תקופה, ורואים כמה התינוקות השתנו בתקופה בה היינו יחד:-)

אני רוצה להודות לכל אחת מכן באופן אישי על ההתמדה, משבוע לשבוע, שהגעתן לשיעורים, הקשבתן ועשיתן. זה בכלל לא ברור מאיליו ואני מאוד מעריכה את זה. תודה שנתתן לי את הבמה להדריך וללמד, להדגים ולהתנסות, ולהכיר את התינוקות המתוקים שלכן!

העברות משקל על הכדור

הנחנו את התינוקות על הבטן על הכדורים כשאנחנו על הברכיים מאחוריהם- זה חשוב כדי שתהיה לנו מקסימום שליטה על התנועה של הכדור.
התחלנו מ"נד נד" תנועה קדימה ואחורה. התנועה צריכה להיות איטית. מי שעדיין לא מיודד עם הכדור– נרכון מעליהם, לתת להם תחושת ביטחון, אם מרגישות שאפשר לשחרר אז להחזיק מעל האגן.
המשכנו בתנועה סיבובית לשני הצדדים. מאוד מאוד לאט. מי שמחזיקה באגן ועושה לאט תוכל להתחיל לראות רפלקסים של שיווי משקל נכנסים לפעולה: הראש נשאר בקו האמצע, ברך נגדית מתכופפת, וכפיפה צידית בבית החזה.
עכשיו עשינו העברות משקל. אנחנו מניחות את הידיים שלנו לצידי גוף התינוק, ומעבירות משקל דרך הכדור הצידה. משחררות את היד שבמרכז- ורק שומרות איתה שהם לא יזדקפו פתאום. עם הפנים שלנו אנחנו מגרות אותם להסתכל עלינו למרכז. אפשר לדגדג עם היד או הפה את צד הגוף- אנחנו בעצם נשארות שם רגע לאפשר למערכת שיווי המשקל להגיב .
המשכנו בשכיבה על הגב על הכדור. המטרה היא להגיע להרפייה בתוך מנח של זקיפה, כדי לאפשר לשרירים להרפות. קצת להקפיץ, קצת להניע באיטיות קדימה ואחורה. אחרי כמה דקות של שהייה על הגב, אנחנו אוחזות באגן של התינוקות, ומתחילות לגלגל את הכדור אלינו, עד ממש למצב שרק בית החזה נשאר שעון על הכדור, האגן באוויר, וכל הגב נצא בכפיפה. אנחנו חוזרות על זה כמו משחק מזקיפה מלאה לכפיפה מלאה כמה פעמים.

החבילה 
או- כפות ידיים אוחזות כפות רגליים

אוחזים ביד אחת בכפות הרגליים, ומביאים את הידיים כך שכל יד אוחזת רגל. משחקים ככה קצת באמצע, משחק 'קוקו', ואז מתחיל להעביר משקל מצד לצד, לאט לתת להם אפשרות להגיב "גיל גיל גול וגיל גיל גל…"


עכשיו מתחילים להפריד,  אוחזים יד ורגל של אותו צד. מלטפים קצת את גב כף היד, עד שכף היד נפתחת ואז כף היד יכולה לאחוז את כף הרגל. מגלגלים עד לצד הפנוי, ועושים 'טוק טוק' על הרצפה. נשארים קצת על הצד, טופחים על הצד במגע עמוק, וקצת מועכים בעדינות לכיוון הרצפה. חוזרים למרכז ועושים שוב לצד השני. אפשר לראות את ההבדל בין הצדדים ולגלות האם יש צד נוח יותר מהשני.


עכשיו עושים הצלבה, כף יד אוחזת בכף רגל נגדית, מגלגלים לכיוון הרגל התפוסה. שוב קצת מועכים ומקווצ'צ'ים אותם על הצד


חוזרים על כל אחד מהצדדים פעם נוספת, והפעם עוזבים את היד שלהם, ומשאירים אותם על הצד ומתבוננים לאן הם מתהפכים- לגב, לבטן או נשארים על הצד 🙂
חוזרים שוב על אותו הדבר ואז מאפשרים להם להגיע עד לבטן, ולשחרר לבד את היד הכלואה מתחת לבית החזה. אם הם לא מצליחים או שיש קושי, אפשר לעזור להם להעביר משקל: מכופפים את הרגל של היד הכלואה לכיוון הבטן, הברך נשארת על המזרן) המשקל באופן טבעי עובר ליד הנגדית, והם יכולים לשחרר את היד בעצמם. דרך נוספת היא פשוט לגרור אותם בעדינות אחורה, כך שהיד מתמקמת נכון.

ועוד כמה דגשים שלי להמשך הדרך:
 
מלא מלא מגע
הדבר שהכי הייתי רוצה שיישאר לכן ממני, ותקחו אותו לכל קשר (אימהי, זוגי, חברי) שיהיה לכן בעתיד, הוא שלמגע יש יכולות קסם. הוא יקרב לבבות מרוחקים, הוא יעצים מילים, הוא ייתן ביטחון, ירגיע כאב פיזי ורגשי, יעזור להפחית מתחים, וייצור אינטימיות. במהלך הסדנה נחשפנו להמון סוגי מגע: עמוק, קליל, טפיחות, שפשופים, דגדוגים, ליטופים, מרקמים שונים, ועוד ועוד. כשיש קושי, לדוגמה התינוק לא נינוח, עייף, לא מבינים מה הוא רוצה, לפעמים פשוט לשבת על הרצפה ולהקפיץ את האגן, לטפוח על בית החזה יעשה קסם. יחזיר אותנו ואותו לכאן ועכשיו, ומשם נוכל לתת מענה לקושי.
 
תנועה תנועה תנועה
לא היה שיעור אחד שלא רקדנו עם הקטנים על הידיים, בהמון וריאציות שונות ומשונות. חוויית ה תנועה היא קריטית להתפתחות תקינה. כשהם קטנטנים זה מרגיע, מחזיר לרחם, אח"כ מתפתחים רפלקסים של שיווי משקל, איזון הגוף לקו האמצע, בהמשך התינוקות לומדים לשלוט בתנועה ובהעברות המשקל, והיום הוספנו אלמנט חדש של רפלקס בלימה. רפלקס חשוב ביותר השומר על הראש ומרכז הגוף במקרים של נפילה. מי שזוכרת, דיברתי הרבה מאוד על תנועה גם בהקשר של תחושת ביטחון, התמודדות עם שינויים (במרחב ובנפש), התמודדות עם נפילה ואיבוד שליטה – עניינים עמוקים מאוד, שיושבים על הבסיס המוטורי – רגשי של יכולת התינוק להרגיש בטוח בחויית התנועה
אז… שימו מוסיקה ופשוט תרקדו איתם. תיפלו יחד ולבד, תעבירו משקל ובעיקר תהנו 🙂
 
מאחלת לכולכן המון הצלחה בהמשך הדרך, כניסה למסגרת /מטפלת וחזרה לעבודה.
אני כמובן אעדכן כשתיפתח סדנת ההמשך שתעסוק בהתהפכויות 🙂
ואם לא יסתדר, ניפגש בילד הבא…
חיבוק גדול
ורד

 

עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני