קטנטנים ונהנים. כפר אז"ר 24.6.18

שיעור 2

היי בנות, היום נפגשנו לשיעור השני שלנו. 

סימטריה בשכיבה על הגב

התחלנו את השיעור, בהמשך לשיעור הקודם בהתייחסות לסימטריה בתנועה. כמובן שאנחנו שואפים שהתינוקות יהיו מאוזנים לימין ולשמאל, ושלא יהיה צד שישתלט על יכולת התנועה. בחודשים הראשונים אנחנו רואים מצד אחד, השפעה גדולה למנח התינוק ברחם על הצד המועדף, ומצד שני השפעה מאוד גבוה להרגלי התנועה שלנו שמשפיעים עליהם (הצד ממנו מאכילים, הצד שנוח לנו להחזיק אותם, הצד שהם נמצאים בו במיטה וכו')
מאוד נפוץ בחודשים הראשונים שהתינוק כאילנו "נתקע" עם הראש לצד אחד. לרוב, זה אינו מצב של חוסר סימטריה כי כל כמה שעות, הוא יחליף צד, אבל לפעמים אנחנו כן רואים בכך רמז להעדפת צד. בכל מקרה הדרך הנכונה להתייחס לכזה מצב, הוא להוביל את התינוק להפניית ראש סימטרית לשני הצדדים. אז איך עושים את זה:
קודם כל חשוב להבין שהפניית הראש לצד אחד משפיעה לא רק על הראש ושרירי הצוואר אלא על התארגנות כל עמוד השדרה והשלד. לכן, כשנעזור לתינוק להעביר את הראש לצד השני, תמיד נעשה את זה בהתייחסות לכל השלד.
כשהתינוק שוכב על הגב ומפנה ראשו ימינה, ניקח את רגל שמאל נכופף אותה לכיוון הבטן, ונעביר משקל אל צד ימין (כאילו להעמיק את הפניית הראש) זה בעצם תומך בשרירים המכווצים, וע"י כך מאפשר להם להרפות. משם, נכופף גם את רגל ימין ובהדרגה ניישר את רגל שמאל, ונחיל דרך הרגל המכופפת להעביר משקל לצד השני, עד ממש לשכיבה על צד שמאל, ומשם נחזיר את התינוק חזרה לשכיבה על הגב. הראש אמור להיות מופנה עכשיו לצד השני. 
מומלץ לחזור על התהליך לשני הצדדים 3-4 פעמים עד שלבסוף מגיעים לשכיבה עם הראש לצד הנגדי ממנו התחלנו, ולהישאר שם 🙂

סימטריה על הידיים בערסול קדמי

התחלנו כשאנחנו אוחזות את התינוקות עם הפנים החוצה, יד אחת לרוחב החזה שלהם, והשניה תומכת מתחת לאגן. חשוב מאוד שפלג הגוף העליון יהיה מושען עלינו, ושתהיה כפיפה באגן (אחלה תנוחה לגזים).
עכשיו אנחנו מתחילות להניע את האגן ימינה ושמאל, בתנועה עדינה, בלי למתוח- רק עד איפה שהם מאפשרים לנו. יהיה הבדל בין הצדדים שנובע מהאחיזה שלנו. אחרי שתי דקות, כדאי להחליף את הידיים שלנו ולחזור על זה שוב, בדיוק אותו הדבר. 
הוספנו לזה, גם סיבובים של האגן לשני הצדדים. גם כאן כדאי להוסיף שינוי של מנח האחיזה שלנו.

שיפור השכיבה על הבטן

התחלנו בהבנה שכאשר תינוק לא מרגיש נינוח בכיבה על הבטן, לרוב זה נובע מחוסר נוחות של התארגנות השלד והשרירים. כדי להוביל לשכיבה נינוחה על הבטן, נרצה להוביל להורדה של המתח השרירי המיותר בבית החזה, התארכות של זוקפי הגב, והתרחקות של השכמות.
מתחילים בשכיבה על הגב, ומגע עמוק בבית החזה טפיחות, שפשופים, מעיכות. חשוב שהמגע יהיה נוכח. המטרה היא לשחרר ולהרפות את השרירים בבית החזה
עכשיו עוברים לפלג הגוף התחתון. אוחזים בירכיים ומתחילים בהקפצות אגן- ממש לתת לאגן לפגוש את הרצפה 🙂
עכשיו ביחד אחת אוחזים בכפות הרגליים, והשנייה תומכת מתחת לאגן ומבצעים סיבובי אגן, לשני הצדדים. ולסיום- "עוצמת הרכות"- נענוע מרגיע מקצה הרגליים "אמא יקרה לי".
ההמשך- אוחזים ברגליים, רגל אחת ישרה, והשניה מכופפת לכיוון הבטן., דרך הרגל המכופפת מגלגלים את התינוק לשכיבה על הצד, כשהרגל הישרה משמשת לנו כמו ציר.
בשכיבה על הצד- טפיחות ושפשופים של השכמה, הכתפיים והיד העליונה- המטרה היא להביא את התינוק לשכיבה נינוחה על הצד כשהיד העליונה מונחת על המזרון או ליד הפנים (יד בפה זה נפלא). עכשיו חוזרים כמו שהגענו לשכיבה על הגב, ומגלגלים לצד השני וחוזרים על כל התהליך.
עכשיו, משכיבה על הצד ממשיכים את הגלגול עד לשכיבה על הבטן. בתחילה, לא מחלצים את היד שנקלעת מתחת לבית החזה, מאפשרים להם לנוע, להעביר משקל מצד לצד ולנסות בעצמם.
נותנים להם קצת להתנסות לבד, כדי ללמוד לחלץ את היד שנתקעה. אם זה לא מצליח (מה שמאוד סביר בגיל הזה), נעזור להם באופן הבא. נכופף את הברך של היד הכלואה לכיוון הבטן, בלי שהברך מתרוממת מהמזרן. זה גורם להעברת משקל אל הצד הנגדי, עכשיו כשהמשקל מוטה לצד הנגדי, הם יכולים בעצמם לחלץ אץ היד הכלואה, ועל הדרך הרווחנו למידה.
על הבטן, כדאי לאפשר לתינוקות לשהות, לעשות את התנועות הקטנות שהם עושים באופן טבעי, ופשוט ללמוד להיות שם בנינוחות. כרגע אנחנו עוד לא ממהרים ללמד את הרמת הראש- הרמת ראש טובה תגיע מתוך השהייה על הבטן, והלימוד של השימוש בכוחות הקרקע.

ידיים בקו האמצע

בשכיבה על הבטן דיברנו על יכולת הידיים להגיע לקו האמצע. הבעיה נעוצה בשכיבה המרובה על הגב, בה התינוקות מפתחים זקיפת יתר הגורמת לקיצור של השרירים הזוקפים בגב, בעיקר באיזור השכמות, מה שמקשה את הבאת הידיים לקו האמצע בשכיבה על הבטן, ומשם גם לקושי בהרמת הראש. אז מה עוזר?
ערסול- הדגמנו איך במנח הערסול על הידיים, הידיים מגיעות לקו האמצע, הגב שוקע באופן טבעי והשרירים יכולים להרפות, ולכן הוא מהווה הכנה מעולה ללימוד השכיבה על הבטן.
שכיבה על הצדדים- כמו שעשינו בתהליך שיפור השכיבה על הבטן. על הצד הידיים באופן טבעי מתקרבות לקו האמצע, והגוף נמצא במנח מאוזן ולא זקוף. כדאי לאפשר להם להיות על הצד (אם צריך תמיכה, אז לעשות את מה שעשינו בתהליך שיפור השכיבה על הבטן), גם בערות וגם בשינה, בהשגחה.
שינה על הגב בפוף במהלך היום- אם נשגיח על התינוקות בזמן שינה בפוף, נאפשר למנח המערסל לתמוך בגוף, ומתוך זה תגיע ההרפייה של השרירים הזוקפים. וכמובן הידיים שמגיעות לקו האמצע.

זה הכל להשבוע
בשבוע הבא נתחיל לעסוק בהרמת הראש
שיהיה שבוע נפלא
ורד

 

עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני