קטנטנים ונהנים. כפר אז"ר 17.10.18

שיעור 3

היי בנות. 

שיפור השכיבה על הבטן

התחלנו בהבנה שכאשר תינוק לא מרגיש נינוח בכיבה על הבטן, לרוב זה נובע מחוסר נוחות של התארגנות השלד והשרירים. כדי להוביל לשכיבה נינוחה על הבטן, נרצה להוביל להורדה של המתח השרירי המיותר בבית החזה, התארכות של זוקפי הגב, והתרחקות של השכמות.
מתחילים בשכיבה על הגב, ומגע עמוק בבית החזה טפיחות, שפשופים, מעיכות. חשוב שהמגע יהיה נוכח. המטרה היא לשחרר ולהרפות את השרירים בבית החזה
עכשיו עוברים לפלג הגוף התחתון. אוחזים בירכיים ומתחילים בהקפצות אגן- ממש לתת לאגן לפגוש את הרצפה 🙂
עכשיו ביחד אחת אוחזים בכפות הרגליים, והשנייה תומכת מתחת לאגן ומבצעים סיבובי אגן, לשני הצדדים. ולסיום- "עוצמת הרכות"- נענוע מרגיע מקצה הרגליים "אמא יקרה לי".
ההמשך- אוחזים ברגליים, רגל אחת ישרה, והשניה מכופפת לכיוון הבטן., דרך הרגל המכופפת מגלגלים את התינוק לשכיבה על הצד, כשהרגל הישרה משמשת לנו כמו ציר.
בשכיבה על הצד- טפיחות ושפשופים של השכמה, הכתפיים והיד העליונה- המטרה היא להביא את התינוק לשכיבה נינוחה על הצד כשהיד העליונה מונחת על המזרון או ליד הפנים (יד בפה זה נפלא). עכשיו חוזרים כמו שהגענו לשכיבה על הגב, ומגלגלים לצד השני וחוזרים על כל התהליך.
עכשיו, משכיבה על הצד ממשיכים את הגלגול עד לשכיבה על הבטן. בתחילה, לא מחלצים את היד שנקלעת מתחת לבית החזה, מאפשרים להם לנוע, להעביר משקל מצד לצד ולנסות בעצמם.
נותנים להם קצת להתנסות לבד, כדי ללמוד לחלץ את היד שנתקעה. אם זה לא מצליח (מה שמאוד סביר בגיל הזה), נעזור להם באופן הבא. נכופף את הברך של היד הכלואה לכיוון הבטן, בלי שהברך מתרוממת מהמזרן. זה גורם להעברת משקל אל הצד הנגדי, עכשיו כשהמשקל מוטה לצד הנגדי, הם יכולים בעצמם לחלץ אץ היד הכלואה, ועל הדרך הרווחנו למידה.

שיפור הרמת הראש

אחד הדברים הכי חשובים, הוא לאפשר להם קצת להתמודד לבד בשכיבה על הבטן. אפילו אם זה רק לכמה שניות.
כדי לעודד את הרמת הראש, יש לנו שתי טכניקות עיקריות:
הראשונה, דרך עידוד זוקפי הגב  לעבודה. אנחנו מזהות את עמוד השדרה ע"י מישוש עם האצבעות שלנו על הגב שלהם. הכי קל לזהות אותו במרכז הגב, בקשת  של בית החזה. משם ממשיכים לגשש עד לבסיס עמוד השדרה. עכשיו, שאנחנו יודעות איפה עמוד השדרה ממוקם, אנחנו לוקחות מרחק של ס"מ מכל כיוון, ובעזרת אצבעות היד, לוחצות במגע עמוק ואיטי משני הצדדים מבסיס הגולגולת ועד לעצם הזנב. כל מגע כזה, בעצם מזכיר לשרירים שאנחנו נוגעות בהן שהם אמורים להתכווץ, ולהרים את הראש. אנחנו נראה קפיצות קטנות של הראש ככל שנתקדם למטה.
אח"כ, נעודד את השרירים שוב להזדקפות, ע"י מגע טקטילי על פני העור- אפשר גם מתחת לחולצה, עם הציפורניים נעבור על אותו מסלול מלמטה למעלה ושוב למטה. המגע צריך להיות מעורר- בין מדגדג לשורט (בעדינות כמובן) על פני העור.

דרך שנייה היא באמצעות שיטת המנופים. בעצם כשתינוק לומד לשכב על הבטן ולהרים את הראש, הוא לומד את ההתמודדות עם כוחות הקרקע: כשמקום אחד נלחץ אל הרצפה, מקום אחר בגוף מתרומם. אתן יכולות לנסות את זה בבית: שכבו על מזרון הפעילות לידם ונסו כל פעם ללחוץ חלק אחר למזרן- פעם אחת את הרגליים, את האמות, כפות הידיים, את הראש, הברכיים האגן, והיו במודעות למה שקורה בחלקים אחרים של הגוף. כשתינוק מרים את הראש בשכיבה על הבטן, החלקים הנחלצים אל הרצפה הם: האמות, כפות הידיים והאגן. לחצו כל פעם העדינות חלק אחר של הגוף שלהם אל המזרון למשך 2-3 שניות, ושימו לב לתגובה. היא יכולה להגיע ב"דיליי" קטן. 
עכשיו, כשהתינוקות שוכבים ב"זמן מרפקים" נמשוך בעדינות את הכתפיים לאחור. כל משיכה קלה כזאת עוזרת להבין את כיוון ההזדקפות ואת דחיפת הרצפה באזור המרפק

לונה פארק

משחק על הידיים של מעבר מהיר בין דרכי אחיזה, שמטרתו לגרות את מערכת שיווי המשקל להיכנס לפעולה, לאזן את הטונוס, לשחרר עקבות של רפלקס מורו, ולאפשר חוויה של יציאה משיווי משקל ממקום בטוח. מזכירה את סדר הפעולות: 
מכתף לכתף 4X 
להצמיד יד לאוזן ולעבור לנמר 
לגלגל לערסול 
שוב נמר וערסול לצד השני 
ערסול קדמי ומתקרבים אחד לשני להגיד שלום (בבית אפשר לעשות מול מראה)

תהליך פופים
השכבנו את התינוקות מעורסלים בתוך הפופים, והרמנו את הפופים עלינו- בעצם אני אוחזת היטב משני צידי הפוף, בערך בגובה הפנים של התינוק, והחלק התחתון של הפוף מונח על הירכיים שלי, והברכיים שלי מעט מכופפות.
במקום הזה אפשר להניע את הפוף מצד לצד, או להקפיץ מעט דרך תנועה של הרגליים שלנו. שימו לב לא ליצור מתח מיותר בגב שלכן.
אפשר גם להיעזר בכדור פיזיו- להניח את הפוף עליו, ולהשתמש בו כדי לייצר תנועה של התינוק בתוך הפוף: קדימה אחורה, נדנודים, סיבובים והקפצות עדינות.
המטרה של החזרה למנח של ערסול נתמך בתוך הפוף, היא לחזור לבסיס של יכולת התנועה: הכפיפה. בכפיפה בתוך הפוף, התינוק נתמך לחלוטין, לא צריך להפעיל אף שריר, זה מאפשר לגוף לנוח, המנח גם מייצר התרכזות פנימה (מעולה לכל מי שמאוד סקרן ואנחנו רוצים ללמד אותו להרגע ולהרפות), הידיים לומדות לבוא באופן טבעי לקו האמצע, שרירי הגב מתארכים (מה שיעזור לי בהמשך להרים טוב יותר את הראש בשכיבה על הבטן), ויש נינוחות בכל הגוף.
כל מה שנשאר זה רק למצוא מי שיערסל אותנו ככה  😎 
 
שיהיה סופשבוע נפלא!!
ורד
עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני