קטנטנים ונהנים. כפר אז"ר 10.10.18

שיעור 2

היי בנות, היום היה השיעור השני  😀 
איזה כיף להיפגש ולראות את המתוקים הקטנים גדלים ומתפתחים 

אז מה היה לנו:

שיפור השכיבה על הבטן

התחלנו בהבנה שכאשר תינוק לא מרגיש נינוח בכיבה על הבטן, לרוב זה נובע מחוסר נוחות של התארגנות השלד והשרירים. כדי להוביל לשכיבה נינוחה על הבטן, נרצה להוביל להורדה של המתח השרירי המיותר בבית החזה, התארכות של זוקפי הגב, והתרחקות של השכמות.
מתחילים בשכיבה על הגב, ומגע עמוק בבית החזה טפיחות, שפשופים, מעיכות "האוטו שלנו גדול וירוק"
חשוב שהמגע יהיה נוכח. המטרה היא לשחרר ולהרפות את השרירים בבית החזה
עכשיו עוברים לפלג הגוף התחתון. אוחזים בירכיים ומתחילים בהקפצות אגן- ממש לתת לאגן לפגוש את הרצפה 🙂 "בים בם בם"
עכשיו ביחד אחת אוחזים בכפות הרגליים, והשנייה תומכת מתחת לאגן ומבצעים סיבובי אגן, לשני הצדדים. ולסיום- "עוצמת הרכות"- נענוע מרגיע מקצה הרגליים "אמא יקרה לי".
ההמשך- אוחזים ברגליים, רגל אחת ישרה, והשניה מכופפת לכיוון הבטן., דרך הרגל המכופפת מגלגלים את התינוק לשכיבה על הצד, כשהרגל הישרה משמשת לנו כמו ציר.
בשכיבה על הצד- טפיחות ושפשופים של השכמה, הכתפיים והיד העליונה- המטרה היא להביא את התינוק לשכיבה נינוחה על הצד כשהיד העליונה מונחת על המזרון או ליד הפנים (יד בפה זה נפלא). עכשיו חוזרים כמו שהגענו לשכיבה על הגב, ומגלגלים לצד השני וחוזרים על כל התהליך.
עכשיו, משכיבה על הצד ממשיכים את הגלגול עד לשכיבה על הבטן.

הרמה והורדה דרך הצד
הדגמתי כיצד נכון להרים ולהוריד תינוקות בחודשים הראשונים. כשאנחנו עושים את פעולת ההתרחקות (מהמזרן או מאיתנו) כשהתינוק מוטה על צידו, אנחנו לא מסתכנים מבפילת הראש לאחור, לא מעוררים את רפלקס מורו במקום בו הוא עלול להביא לבהלה ובכי, ואנחנו מרוויחים גירוי מרכזי וחשוב למערכת שיווי המשקל הנמצאת באוזן הפנימית, והיא חשובה עד מאוד להמשך ההתפתחות.
 
סימטריה
התחלנו לדבר על חשיבות הסימטריה בהתנהלות מול התינוקות. להאכיל משני הצדדים,להחזיק בשני הצדדים, ולשים לב מהי העדפת התינוק (לכולנו יש צד מועדף) ולשים לב שגם כשיש העדפה, אנחנו שומרים על היכולת התנועה המאוזנת לשני הצדדים. נמשיך לעסוק בנושא הסימטריה בתרגילים רבים במהלך הסדנה 🙂
היום דיברנו על החשיבות של תנועתיות עמוד השדרה. 
כשהתינוקות שוכבים על הגב, אוחזים באחת הרגליים, מתחת לברך, ושומרים את הרגל השניה ישרה למטה. מכופפים את הרגל מעט לכיוון הבטן לייצר כפיפה באגן, ומתחילים לסובב את הרגל בעדינות בתוך מפרק הירך. אני מדגישה שלא עושים בכוח, רק בטווח התנועה הקיים. לאט לאט מגדילים את התנועה (שוב, בלי שימוש בכוח), עד שהתנועה עוברת את מפרק האגן ומתחילה להגיע אל עמוד השדרה, והתינוק לאט לאט מתחיל להסתובב לכיוון הצד. כשהתנועה מגיעה עד גובה הכתף, מחזירים בעדינות לשכיבה על הגב ועושים לצד השני.
 
דרכי אחיזה
ציינו דרכי אחיזה שונות, ודייקנו את ההחזקה, ולמה כל תנוחה טובה לנו:
ערסול
על הערסול דיברנו הרבה בשבוע שעבר. ערסלנו את התינוקות על הידיים. המנח המדוייק לערסול הוא כזה בו הראש והרגליים של התינוק נמצאים באותו הגובה, שתי הידיים בקו האמצע, והגב כפוף מעט. מי שנמצא עדיין בכפיפה הפיזיולוגית (ההתקפלות הטבעית שהם נולדים איתה) יכול להיות מעורסל מאוד קטן, מי שכבר נפתח יותר, הערסול צריך להיות עדין. כזה שמאפשר כפיפה נעימה, ולא לסגור אותם ממש. הערסול היא התנוחה היחידה בה יש לנו קשר עין עם התינוק, וזו הזדמנות מצויינת לנסות לייצר קשר עין, ולשכלל את יכולת מיקוד הראייה שלהם. 
הכפיפה בה נמצאים התינוקות בערסול, מאפשרת הרפייה של שרירי הגוף, התארכות של זוקפי הגב והתרחקות של השכמות, בכפיפה נתמכת יש יותר מקום למערכת העיכול לעבוד מה שיכול לעזור למנוע גזים וכאבי בטן, הידיים באופן טבעי מגיעות לקו האמצע (מה שיעזור להם ללמוד להושיט ידיים לחפצים, ובהמשך גם להתהפך), ובכלל- לערסול המון יתרונות התפתחותיים בשלב זה של ההתפתחות. אני ממליצה לפחות פעמיים ביום להגיע עם התינוקות למנח של ערסול על הידיים למשך 10 דקות לפחות, כדי להינות מיתרונות הערסול.
מנח אנכי
תנוחת הגרפסים הקלאסית, וגם תנוחת ההרגעה הקלאסית. 
התינוק נמצא עלינו כך שהראש יכול להיות מונח על הכתף (גם אם הוא בוחר כרגע להזדקף ולהרים אותו). היד של הצד עליו מונח התינוק נצמדת לאורך גופו, והמרפק נמצא בדיוק בקו הטוסיק, כך שהאמה יוצרת מעין ספסל שהתינוק יכול להיות מונח עליו. כפות הידיים שלנו ללא עומס מיותר. עכשיו עם הסנטר שלנו אפשר לתמוך בכתף של התינוק, למנוע ממנו לעוף אחורה למקרה שהוא יחליט פתאום להזדקף, ועם היד הפנויה אני יכולה לטפוח ולהרגיע 🙂
חשוב גם פה לשים לב לסימטריה, להחזיק לשני הצדדים, גם בצד שבאופן טבעי פחות נוח לנו.
מנח נמר
התנוחה האהובה על האבות. מצויינת למקרים של כאבי בטן והתקף גזים, בשילוב של הרבה תנועה. תנוחה מצויינת גם לשמירה על סימטריה ויצירת איזון בין צידי הגוף.
חשוב מאוד לשים לב, שהיד שלנו מונחת כך שלתינוק יש איפה להניח את הראש (היד שלנו צריכה לעבור צמוד לאוזן שלו, ולא מתחת לכתף). אפשר להחזיק כך שגב התינוק צמוד לגוף שלנו –  כך יש צד אחד שמתארך ואחד שמתקצר, ואפשר לשחק עם האגן בתנועה למעלה ולמטה כדי לייצר אפילו עוד תנועתיות של מרכז הגוף.
אפשר להחזיק כך שגוף התינוק מקביל לקרקע, כמו נמר שרוע על ענף של עץ- כך אפשר ליצור מגע עמוק באזור הבטן, שמאוד עוזר להרגיע גזים
ערסול קדמי
תנוחה מעולה כשמזהים קושי להוציא גזים או קקי, או כשיש הרבה גזים- עוזר במניעה. לא תמיד עוזר בהתקף גזים- צריך לנסות ולבדוק האם זה מקל על הכאב.
חשוב שהגב העליון והראש יהיו מונחים עלינו לאחור ולא שמוטים קדימה.
 
מצפה הימים
תהליך במגע עמוק באזור הבטן שעוזר מאוד! למנוע גזים, ולהקל על קשיי עיכול.
אפשר לעשות את התהליך כשהתינוק מונח עלינו בערסול קדמי (כמו בשיעור), שוכב על הבטן, בתנוחת נמר, או בשכיבה על הגב כשהאגן שלו מעורסל על הרגל שלנו (לא ישר לחלוטין אלא מעוגל). 
אנחנו חופנות את בטן התינוק סביב הטבור, ולאט לאט בספירה איטית עד 3 מכווצות את היד שלנו, עד איפה שאפשר בקלות בלי שיווצר חוסר נעימות או כאב. מחכים עם הכיווץ עוד 3 שניות, ואז משחררים לאט שוב במשך 3 שניות. חוזרים על זה כמה פעמים. כדאי לעשות את התהליך כמה פעמים לאורך היום, כשהתינוק נינוח (לא לעשות בזמן התקף גזים!) 
 
התמודדות עם גזים
דרך נוספת להתמודד עם נושא כאבי הבטן, או קוליק, הוא לייצר תנועה שתאפשר למעיים להגיע לארגון פנימי נכון.
אוחזים את התינוקות בערסול קדמי, יד אחת תומכת בבית החזה והשניה באגן. מתחילים להניע את האגן בסיבובים ימינה ושמאלה, מאוד לאט, וגם למעלה ולמטה. התנועתיות מאפשרת למקומות התקועים להשתחרר.
 
זה הכל להיום
שיהיה שבוע נפלא!
ורד
 
עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני