סיכום סדנה מיום 24 מאי – מתהפכים ביחד שיכון ותיקים

היי בנות, מה נשמע?
אתמול היה שיעור מספר 3, ונכנסנו לעומק להבנה של פעולת ההתהפכות מהבטן לגב, ומהגב לבטן. אחד השברים החשובים ביותר שהזכרנו הוא הקשר בין הזקיפה והכפיפה שמאפשר התהפכות מאורגנת, יפה, בה התינוק מניח את הראש בשכיבה על הצד ומשם משלים את ההתהפכות. הקשר בין הכפיפה והזקיפה חשוב בכל הפעולות המוטוריות שאנחנו מבצעים, ולכן חשוב לזהות מתי יש הזדקפות מאוד חזקה, או קושי להזדקף ולתת דגש עכשיו, כדי שזה לא יגביל את התנועה בעתיד

 
גלגול ג'ודו
התחלנו בשכיבה על הבטן, כשהידיים מונחות בצורה מאורגנת, והתינוק נשען על המרפקים. טפחנו על כל הגוף כדי לעורר ולהפוך את השכיבה על הבטן יותר נינוחה ונעימה, אח"כ ליטפנו לאורך כל הגוף ולבסוף הוספנו קצת דגדוגים- עד פה ההכנה 🙂 עכשיו לתרגיל עצמו:
בשכיבה על הבטן, אנחנו יושבות מאחוריהם. מכניסים יד ימין שלנו, מתחת ליד ימין שלהם, ואוחזים באזור הזרוע השמאלית העליונה והשכמה. שורש כף היד שלנו נוגע בבית החזה. מתחילים לגרור את הכתף לכיוון בית החזה, עד להעברת משקל, הנחת הראש ושכיבה על הצד. לעשות לשני הצדדים לאט אפשר ממש עם היד שלנו לגעת בבית החזה ולגרות אותו לכפיפה. החלק המשמעותי פה הוא לימוד הכפיפה, והנחת הראש מתוך הכפיפה 

תנועה במרחב מתקדם: לונה פארק, הטיות, תחושת נפילה
התחלנו עם חזרה על ה"לונה פארק": שחרור של רפלקס מורו, של מערכת העיכול, שפעול של מערכת שיווי משקל. מזכירה לכן את סדר התנועות:
אנכי כפול 4
פנים החוצה
נמר
ערסול
פנים החוצה
נמר
ערסול
ערסול קדמי

משם עברנו ל הטיות לצדדים חשוב מאוד לעשות לאט אוחזים בבית החזה, עם הפנים החוצה. לשים לב שאנחנו לא אוחזות ממש בבית השחי אלא מעט למטה יותר. מטים לאט לצד אחד ומחכים לתגובה. אנחנו רוצות לראות שהם מצליחים לשמור את הראש בקו האמצע, ושיש כפיפה צידית- אותה ניתן להרגיש בבית החזה.
אח"כ אחזנו את התינוקות בערסול קדמי, ספרנו עד 3 ו"נפלנו" יחד איתם- חשיפה לתחושת נפילה ממקום בטוח מעודדת התפתחות של מערכת שיווי משקל כהכנה לרפלקס הבלימה, ושחרור של רפלקס מורו

שכיבה על הצד
מתוך השיח על הזקיפה ואיך היא משפיעה על היכולת של התינוק לשכב בנינוחות על הבטן, וכמובן בהקשר של ההתהפכויות, עשינו תהליך של שיפור השכיבה על הצד. בהתפתחות הטבעית השכיבה על הצד היא המקום הכי טבעי ללמוד את הבאת הידיים לקו האמצע, התרחקות של השכמות, והתארכות של זוקפי הגב.
מתחילים כמו בשיעור הראשון משכיבה על הגב, מגע עמוק של טפיחות ומעיכות בבית החזה, אפשר להוסיף הקפצות של האגן, ואז לאט, אנחנו מגלגלים את התינוקות לשכיבה על הצד, ע"י כיפוף של אחת הרגליים לכיוון הבטן וגלגול לכיוון הרגל השניה. בשכיבה על הצד, אנחנו ממשיכות להחזיק ברגל העליונה (למנוע מהם לחזור לגב/לבטן) ועם היד הפנויה נוגעות בגב, בשכמה ובבית החזה. מגע עמוק ואיטי של טפיחות, מעיכות, ושפשופים עמוקים. אם היד העליונה נשארת פתוחה אחורנית (לרוב מצב זה מעיד על זקיפה) נמשיך לגעת עד שהתינוק יביא בעצמו את היד לכיוון הפנים. מי שמנסה להרים את הראש בשכיבה על הצד (מעיד על חוסר נוחות) נרים את האגן באוויר- זה יגרום לראש לרדת ומעט נסיע את האגן בתנועה קטנה ומרגיעה קדימה ואחורה.
מומלץ להישאר במנח הזה של שכיבה על הצד כמה דקות, ומשם לגלגל אל הבטן- ולראות את ההשפעה: הידיים נמצאות יותר בקו האמצע, ויותר קל להישאר על המרפקים.
תהליך מעולה לטיפול בהעדפת צד

ריכוז צלילים
אפשר לעשות ממש כמו שעשיתי- לתת גירוי של צלילי, קטן, ולחכות לתגובה. לשנות צלילים עוצמות ומקצבים. החלק החשוב הוא ההמתנה לתגובה- ההפרדה בין עשייה לחוסר עשייה.
אפשר את אותו הרעיון גם עם צעצוע מרשרש, שאנחנו רוצים לגרות אותם לשחק איתנו, וגם עם הקול שלנו. הרעיון הוא לייצר גירוי שימשוך את הקשב שלהם, וכשיש לנו קשב, להמתין- עכשיו תורם להגיב

זה הכל!!
שיהיה סופ"ש מקסים
ונתראה בשבוע הבא, מזכירה בשעה 12:00

 
ורד הופמן
מומחית להתפתחות תינוקות ויועצת שינה
נייד 054-3002080
עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני