סדנת קטנטנים 17.6.18

היי בנות, שמחתי מאוד להכיר אתכן ואת הקטנטנות (וקטנטנן אחד) היום
כל פעם מחדש מרגש אותי לפתוח קבוצה של תינוקות כאלה קטנים, ולראות ביחד את השינוי המתרחש בחודשים הראשונים 🙂
השיעור היום עסק בעיקר בהיכרות, שלי אתכן, אתן אחת את השניה, וכמובן היכרות של התינוקות. כל אחד שונה, יחיד ומיוחד, ואני מבטיחה שתוך מפגש או שניים, אני כבר אדע להגיד לכן מה הכי נכון לתינוק שלכן בכל תרגיל ותרגיל.
 
ערסול בתוך פוף
התחלנו את השיעור, אחרי סבב היכרות בכך שערסלנו את התינוקות בתוך הפופים. הפוף מאפשר תמיכה מלאה לכל גוף התינוק, וע"י כך מאפשר נינוחות גדולה, הורדה של המתח השרירי, והרפייה. אני ממליצה למי שיש בבית לאפשר לתינוק לישון שינה אחת ביום בתוך הפוף, בהשגחה, ולהבטיח בכך את השקט הנחוץ למערכת העצבים. 
התחלנו בהתקרבות לתינוקות, במרחק שהם יכולים לראות את הפנים שלנו, ובאמירת בוקר טוב. כאן הגיל משמעותי- הגדולים יותר כבר מחייכים ומגיבים, והקטנים אולי עדיין לא וזה לגמרי בסדר ותקין.
הנענו את הפוף בסיבוב, לתת לתינוקות חוויה של תנועה במרחב. התנועה מוכרת לתינוקות עוד מהרחם, ועם המנח המערסל מאפשרת מקום בטוח ומוכר. הוספנו גם הטיות מצד לצד, כשאנחנו מחבקות את הפוף משני הצדדים ומטות אותו לצד ימין ולצד שמאל.
 
ערסול בתנועה על הכדור
עברנו לשבת על כדורי פיזיו, עם התינוקות עלינו, וערסלנו אותם על הידיים. המנח המדוייק לערסול הוא כזה בו הראש והרגליים של התינוק נמצאים באותו הגובה, שתי הידיים בקו האמצע, והגב כפוף מעט. מי שנמצא עדיין בכפיפה הפיזיולוגית (ההתקפלות הטבעית שהם נולדים איתה) יכול להיות מעורסל מאוד קטן, מי שכבר נפתח יותר, הערסול צריך להיות עדין. כזה שמאפשר כפיפה נעימה, ולא לסגור אותם ממש. הערסול היא התנוחה היחידה בה יש לנו קשר עין עם התינוק, וזו הזדמנות מצויינת לנסות לייצר קשר עין, ולשכלל את יכולת מיקוד הראייה שלהם. 
הכפיפה בה נמצאים התינוקות בערסול, מאפשרת הרפייה של שרירי הגוף, התארכות של זוקפי הגב והתרחקות של השכמות, בכפיפה נתמכת יש יותר מקום למערכת העיכול לעבוד מה שיכול לעזור למנוע גזים וכאבי בטן, הידיים באופן טבעי מגיעות לקו האמצע (מה שיעזור להם ללמוד להושיט ידיים לחפצים, ובהמשך גם להתהפך), ובכלל- לערסול המון יתרונות התפתחותיים בשלב זה של ההתפתחות. אני ממליצה לפחות פעמיים ביום להגיע עם התינוקות למנח של ערסול על הידיים למשך 10 דקות לפחות, כדי להינות מיתרונות הערסול.
 
שכיבה על הבטן
מערסול על הידיים עברנו לשכיבה על הבטן, והדגמתי איך נכון להוריד ולהעביר תינוק ישן. המעבר עצמו צריך להיות מהיר מצד אחד, ומצד שני אנחנו רוצים ללוות את ההיפרדות מהמגע וחום הגוף בגירוי מרגיע: נהדהד בין השכמות או בעורף (אההה..אההה או סתם קול נמוך ומרגיע), נטפח על הטוסיק מצד אחד כשהיד השנייה נמצאת על הראש ונותנת ביטחון.
לא עסקנו עדיין בשיפור השכיבה על הבטן או הרמת הראש, ולא סתם. בשלב ראשון חשוב לתת לתינוקות פשוט לשהות על הבטן ללא התערבות. התנועות הקטנות שהם מייצרים, והרצון הטבעי להזדקף, עושים את הקסם שלהם, ואם רק נאפשר זאת, התינוקות ימצאו לעצמם את המקום הנוח עבורם לשהות בו על הבטן. כשהם יגיעו לשלב הרמת הראש, יהיה להם הרבה יותר נעים ונוח כשהם כבר מכירים את השכיבה על הבטן. אז פשוט להניח על הבטן- כדאי גם בערות וגם בשינה, ולתת להם להתרגל. 
 
הרמה והורדה דרך הצד
הדגמתי כיצד נכון להרים ולהוריד תינוקות בחודשים הראשונים. כשאנחנו עושים את פעולת ההתרחקות (מהמזרן או מאיתנו) כשהתינוק מוטה על צידו, אנחנו לא מסתכנים מבפילת הראש לאחור, לא מעוררים את רפלקס מורו במקום בו הוא עלול להביא לבהלה ובכי, ואנחנו מרוויחים גירוי מרכזי וחשוב למערכת שיווי המשקל הנמצאת באוזן הפנימית, והיא חשובה עד מאוד להמשך ההתפתחות
 
סימטריה
התחלנו לדבר על חשיבות הסימטריה בהתנהלות מול התינוקות. להאכיל משני הצדדים,להחזיק בשני הצדדים, ולשים לב מהי העדפת התינוק (לכולנו יש צד מועדף) ולשים לב שגם כשיש העדפה, אנחנו שומרים על היכולת התנועה המאוזנת לשני הצדדים. נמשיך לעסוק בנושא הסימטריה בתרגילים רבים במהלך הסדנה 🙂
 
זה מה שהיה היום,
מאחלת לכולנו שבוע נפלא, ונתראה בשבוע הבא
ורד
עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני