מתהפכים בכיף. שיכון וותיקים 11:00 6.8.18

שיעור 8 ואחרון…

אימהות יקרות, אתמול היה השיעור האחרון שלנו, והיה שיעור מרגש במיוחד.
אני רוצה להודות לכן על ההשקעה וההתמדה, משבוע לשבוע, שהגעתן, הקשבתן, תרגלתן. זה לא מובן מאיליו מבחינתי ואני מאוד מעריכה את זה.
אני מאחלת לכולכן הרבה הצלחה בהמשך, בחזרה לעבודה, וגם למי שנשארת עוד בבית, שתזכו לגדל את הקטנטנים שלכן בנחת, ולהינות מהדרך!

רפלקס בלימה

לקראת גיל 5 חודשים מערכת שיווי משקל מתחילה להגיב לתחושת נפילה ברפלקס בלימה. זהו רפלקס חשוב ביותר שנשמר בגופנו עד הזיקנה, ושומר שלא נקבל מכה בראש 🙂 הרפלקס זקוק לגירוי מתאים על מנת להתעורר ולהיכנס לפעולה. בתחילה נראה אותו כשהושטת ידיים איטית קדימה, ובהמשך הוא מתעורר בין רגע.
נשב בישיבת ברכיים עם פישוק קל, ונניח את התינוקות בישיבה דומה בין הרגליים שלנו, כשאנחנו אוחזים בבית החזה. 
נטפח על בית החזה (כמו טרזן :-)) 
נספור עד 3 ובמהירות נוריד את התינוקות לכיוון הרצפה, כשהרגליים נשארות באותו מנח. חשוב להחזיק ככה שהראש לא יקבל מכה במקרה שרפלקס הבלימה עדיין לא מעורר. מי שכבר קצת עולה על 6, אפשר להשאיר אותם במנח הזה, ולהניע אותם קצת קדימה ואחורה לדמות את תנועת הרוקינג.
 
מעבר לישיבה מעמידת 6
למי שכבר נמצא על 6, תרגלנו מעבר לישיבה. מי שעוד לא שם, אני ממליצה לחכות עם זה בינתיים.
כשהתינוקות על 6 אוחזים באגן שלהם (משני צדדים, איפה שהחיתול נמצא), ומושכים אותו בעדינות לאחור, ומעט הצידה – בעצם מייצרים רוטציה באגן לאחור, עד למצב של ישיבה צידיתץ אפשר לעזור להם, ולקרב את הידיים אל הרגליים. בשלב הזה, אני ממליצה לא להעברי ממש לישיבה מלאה, אלא לתת להם להתמודד עם זה לבד, ולאפשר להם לחזור באופן עצמאי לזחילה
 
מעבר לישיבה דרך הצד
את התרגיל הזה אפשר לעשות גם עם מי שעדיין לא נמצא על 6, אבל להישאר רק בשלב הדחיפה של היד, ולא להוביל ממש לישיבה צידית.
אחזנו יד ורגל נגדיות וגלגלנו מצד לצד עד שהגענו לשכיבה על הצד (הצד של הרגל התפוסה), משם המשכנו לכיוון התיישבות עד שראינו שהם נשענים על המרפק וחזרנו לגב. המעבר מתבצע ע"י כך שאנחנו מעט מושכות אותם לכיוון הרגל כשהם שוכבים על הצד. 
השלב של הדחיפה עם היד מאוד מחזק את חגורת הכתפיים ומכין אותם למעבר בצורה נכונה.
 
מנשאי גב
תהליך של תנועה לתינוקות, ותהליך של הקשבה חושית עבור האימהות. עבורם- הם במקום הכי טבעי, נישאים על ידיכן, קרוב קרוב ורואים את העולם. עבורכן- ללמוד לחוש אותם לא דרך העיניים… כולם נהנו ושיתפו פעולה והיה פשוט מקסים!! 
אני מאוד ממליצה, החל מגיל 5 חודשים לשאת את התינוקות על הגב. יש היום המון מנשאים שהופכים את המשימה לממש קלה. זה טוב לגב שלכן, ומעולה להתארגנות השלד והשרירים שלהם. ממליצה בחום.
 
ועוד כמה דגשים שלי להמשך הדרך:
 
מלא מלא מגע
הדבר שהכי הייתי רוצה שיישאר לכן ממני, ותקחו אותו לכל קשר (אימהי, זוגי, חברי) שיהיה לכן בעתיד, הוא שלמגע יש יכולות קסם. הוא יקרב לבבות מרוחקים, הוא יעצים מילים, הוא ייתן ביטחון, ירגיע כאב פיזי ורגשי, יעזור להפחית מתחים, וייצור אינטימיות. במהלך הסדנה נחשפנו להמון סוגי מגע: עמוק, קליל, טפיחות, שפשופים, דגדוגים, ליטופים, מרקמים שונים, ועוד ועוד. כשיש קושי, לדוגמה התינוק לא נינוח, עייף, לא מבינים מה הוא רוצה, לפעמים פשוט לשבת על הרצפה ולהקפיץ את האגן, לטפוח על בית החזה יעשה קסם. יחזיר אותנו ואותו לכאן ועכשיו, ומשם נוכל לתת מענה לקושי.
 
תנועה תנועה תנועה
לא היה שיעור אחד שלא רקדנו עם הקטנים על הידיים, בהמון וריאציות שונות ומשונות. חוויית ה תנועה היא קריטית להתפתחות תקינה. כשהם קטנטנים זה מרגיע, מחזיר לרחם, אח"כ מתפתחים רפלקסים של שיווי משקל, איזון הגוף לקו האמצע, בהמשך התינוקות לומדים לשלוט בתנועה ובהעברות המשקל, והיום הוספנו אלמנט חדש של רפלקס בלימה. רפלקס חשוב ביותר השומר על הראש ומרכז הגוף במקרים של נפילה. מי שזוכרת, דיברתי הרבה מאוד על תנועה גם בהקשר של תחושת ביטחון, התמודדות עם שינויים (במרחב ובנפש), התמודדות עם נפילה ואיבוד שליטה – עניינים עמוקים מאוד, שיושבים על הבסיס המוטורי – רגשי של יכולת התינוק להרגיש בטוח בחויית התנועה
אז… שימו מוסיקה ופשוט תרקדו איתם. תיפלו יחד ולבד, תעבירו משקל ובעיקר תהנו 🙂
 
מאחלת לכולכן המון הצלחה בהמשך הדרך, כניסה למסגרת /מטפלת וחזרה לעבודה.
אני כמובן אעדכן כשתיפתח סדנת ההמשך שתעסוק בזחילה על 6 ומעבר לישיבה 🙂
ואם לא יסתדר, ניפגש בילד הבא…
חיבוק גדול
ורד
עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני