מתהפכים בכיף. ותיקים 28.6.18 שיעור אחרון

שיעור 8 ואחרון 🙂
היי בנות
אתמול היה המפגש האחרון שלנו…
מקסים לראות איך בחודשיים הקטנים עברו כזאת כברת דרך, התפתחו, התהפכו, גדלו והשתנו…  ממש מרגש
רציתי שוב, להודות לכן על ההתמדה, על ההקשבה והפתיחות, על שנתתן לי להיכנס לעולם שלכן לשעה בשבוע, להכיר את התינוקות, ללמד, להעשיר ולייעץ. זה לא מובן מאליו ומאוד מרגש אותי
 
רפלקס בלימה
לקראת גיל 5 חודשים מערכת שיווי משקל מתחילה להגיב לתחושת נפילה ברפלקס בלימה. זהו רפלקס חשוב ביותר שנשמר בגופנו עד הזיקנה, ושומר שלא נקבל מכה בראש 🙂 הרפלקס זקוק לגירוי מתאים על מנת להתעורר ולהיכנס לפעולה. בתחילה נראה אותו כשהושטת ידיים איטית קדימה, ובהמשך הוא מתעורר בין רגע.
נשב בישיבת ברכיים עם פישוק קל, ונניח את התינוקות בישיבה דומה בין הרגליים שלנו, כשאנחנו אוחזים בבית החזה. 
נטפח על בית החזה (כמו טרזן :-)) 
נספור עד 3 ובמהירות נוריד את התינוקות לכיוון הרצפה, כשהרגליים נשארות באותו מנח. חשוב להחזיק ככה שהראש לא יקבל מכה במקרה שרפלקס הבלימה עדיין לא מעורר. מי שכבר קצת עולה על 6, אפשר להשאיר אותם במנח הזה, ולהניע אותם קצת קדימה ואחורה לדמות את תנועת הרוקינג.

תינוקות מוסיקליים

עשינו כמו משחק הכיסאות עם התינוקות. לא מצפה שתעשו את זה כמו שעשינו בבית, אבל אני כן מציינת את זה כאן, כי מאוד חשוב לקראת השלבים הבאים "ליידד" אותם עם מצבים של נפילה, איבוד שיווי משקל, ובכלל תנועות פתאומיות ולא מתוכננות שקורות המון בשלב ההתפתחותי הזה באופן טבעי- התגלגלות מהשטיח לרצפה הקרה, ניסיון לזחילה ונפילה על הפנים, זחילה מעבר למשהו ואז נפילה… ככל שתחושת הנפילה תהיה מוכרת, כשהיא תקרה, גם אם הם יקבלו מכה, זה לא יגרום להם להפסיק לנסות. מאוד חשוב!! אם תינוק מנסה לזחול ונבהל ממה שקורה לו, הוא לא ינסה את זה שוב. בנוסך חשוב להבין שככל שהתינוק חווה נפילה במקום של בהלה רפלקס הבלימה לא יכול להיכנס לפעולה, ולכן שלב הזחילה על 6, המעבר לישיבה, וכמובן ההליכה עלולים להתעכב.

מנשאי גב
תהליך של תנועה לתינוקות, ותהליך של הקשבה חושית עבור האימהות. עבורם- הם במקום הכי טבעי, נישאים על ידיכן, קרוב קרוב ורואים את העולם. עבורכן- ללמוד לחוש אותם לא דרך העיניים… כולם נהנו ושיתפו פעולה והיה פשוט מקסים!! 
אני מאוד ממליצה, החל מגיל 5 חודשים לשאת את התינוקות על הגב. יש היום המון מנשאים שהופכים את המשימה לממש קלה. זה טוב לגב שלכן, ומעולה להתארגנות השלד והשרירים שלהם. ממליצה בחום.
ועוד כמה דגשים שלי להמשך הדרך:
 
מלא מלא מגע
הדבר שהכי הייתי רוצה שיישאר לכן ממני, ותקחו אותו לכל קשר (אימהי, זוגי, חברי) שיהיה לכן בעתיד, הוא שלמגע יש יכולות קסם. הוא יקרב לבבות מרוחקים, הוא יעצים מילים, הוא ייתן ביטחון, ירגיע כאב פיזי ורגשי, יעזור להפחית מתחים, וייצור אינטימיות. במהלך הסדנה נחשפנו להמון סוגי מגע: עמוק, קליל, טפיחות, שפשופים, דגדוגים, ליטופים, מרקמים שונים, ועוד ועוד. כשיש קושי, לדוגמה התינוק לא נינוח, עייף, לא מבינים מה הוא רוצה, לפעמים פשוט לשבת על הרצפה ולהקפיץ את האגן, לטפוח על בית החזה יעשה קסם. יחזיר אותנו ואותו לכאן ועכשיו, ומשם נוכל לתת מענה לקושי.
 
תנועה תנועה תנועה
לא היה שיעור אחד שלא רקדנו עם הקטנים על הידיים, בהמון וריאציות שונות ומשונות. חוויית ה תנועה היא קריטית להתפתחות תקינה. כשהם קטנטנים זה מרגיע, מחזיר לרחם, אח"כ מתפתחים רפלקסים של שיווי משקל, איזון הגוף לקו האמצע, בהמשך התינוקות לומדים לשלוט בתנועה ובהעברות המשקל, והיום הוספנו אלמנט חדש של רפלקס בלימה. רפלקס חשוב ביותר השומר על הראש ומרכז הגוף במקרים של נפילה. מי שזוכרת, דיברתי הרבה מאוד על תנועה גם בהקשר של תחושת ביטחון, התמודדות עם שינויים (במרחב ובנפש), התמודדות עם נפילה ואיבוד שליטה – עניינים עמוקים מאוד, שיושבים על הבסיס המוטורי – רגשי של יכולת התינוק להרגיש בטוח בחויית התנועה
אז… שימו מוסיקה ופשוט תרקדו איתם. תיפלו יחד ולבד, תעבירו משקל ובעיקר תהנו 🙂
 
מאחלת לכולכן המון הצלחה בהמשך הדרך, כניסה למסגרת /מטפלת וחזרה לעבודה.
אני כמובן אעדכן כשתיפתח סדנת ההמשך שתעסוק בזחילה על 6 ומעבר לישיבה 🙂
ואם לא יסתדר, ניפגש בילד הבא…
חיבוק גדול
ורד
עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני