מתהפכים בכיף. ותיקים. 25.10.18

שיעור 4

לא להאמין איך הזמן טס, חצי סדנה כבר מאחורינו…

התחלנו את השיעור בדיון בנושא שינה, ונתנו כמה טיפים. מזכירה לכן שבשלב הזה, רוב התינוקות עדיין צריכים לקום בלילה לאכול. אפשר לרווח בין הארוחות, אבל רוב התינוקות בגיל 5 חודשים יאכלו לפחות פעם אחת במהלך הלילה, וארוחה נוספת לפנות בוקר. במהלך היום, פרקי הערות הולכים ומתארכים, ואפשר להתחיל להקפיד על סדר יום, ושעות שינה קבועות. בגיל 5 חודשים התינוקות ישנים 3 פעמים ביום: שתי שיות ארוכות יותר (בוקר+צהריים) ואחת קצרה יותר אחה"צ. אם פרקי השינה קצרים (פחות משעה) כדאי להכניס שינה נוספת במהלך היום. נסו לעבוד עם טבלת חלונות השינה ששלחתי לכן בתחילת הסדנה.

זחילת גחון

היום התחלנו לדבר על זחילת הגחון. מזכירה לכן כי חלון ההזדמנויות לזחילה הוא סביב גיל 7 חודשים. הסיבה שאנחנו מתעסקים בזה כבר עכשיו היא, כי מרכיבי הזחילה נלמדים בשלב ההתהפכויות. ובכדי שהתינוק יגיע לשלב מימוש הזחילה ויצליח לזחול, הוא צריך עכשיו לשכב בנינוחות על הבטן, לתרגל העברות משקל, להושיט ידיים לחפצים בכל מיני כיוונים, לדעת לאזן בין כפיפה וזקיפה (על הבטן יבוא לידי ביטוי בהנחת הראש לעור הרמת הראש לדוגמה), להתהפך בצורה מאורגנת (כמו שהדגמתי התהפכות מהגב לבטן מתוך הזדקפות או מתוך ידיים בקו האמצע) ועוד. אז… לא להילחץ אם הם עדיין לא זוחלים!! יש עוד זמן. אנחנו פשוט נתחיל להסתכל קדימה על מרכיבי הזחילה בתוך מימוש שלב ההתהפכויות. 

הושטת יד והתארכות הצדדים

אז בעצם, מהיום הראשון שהנחנו אותם, קטנים ועדינים באוניברסיטה, התחללנו לראות ניסיונות להושטת יד לחפץ.
היום כשהם כבר שולחים ידיים די בקלות לחפצים הנמצאים מעליהם, התחלנו לשכלל את היכולת הזאת, שתכלול מלבד תנועה של היד עצמה, גם תנועה של כל מרכז הגוף, כמו שקורה בזחילה על הגחון.
התחלנו בשכיבה על הגב, כשהאגן שלהם מונח על הרגל שלנו כדי לייצר כפיפה קלה. קל יותר להושיט ידיים במנח הזה.
התחלנו עם הצגה של צעצוע ממש מעל מרכז הגוף, וראינו איך הן מושיטים ידיים בקלות. עכשיו לקחנו את הצעצוע והעלינו אותו גבוה יותר, בקו העיניים בערך. מפתיע איך שינוי כל כך קטן הוא משמעותי בתנועה- עכשיו היה להם פחות ברור, ולקח יותר זמן להושיט את היד בצורה מאורגנת. המשכנו לגרות ולאתגר את ההושטה:
פעם אחת מעל הפנים, פעם מעט באלכסון, פעם הצידה. בכל פעם התבוננו לראות איזו יד מושטת באוטומט, ודאגנו לגרות במגע גם את היד השנייה להזכיר  לה לקחת חלק בתנועה.
המשכנו על הבטן– גלגלנו אותם לשכיבה על הבטן, וגם פה הצגנו את הצעצוע מלפנים. כאן כבר נכנס יותר העניין של הרגלי התנועה שלהם. מי שיודע בקלות להעביר משקל ולשחרר את אחת הידיים, מי שלא היה לו ברור. אפשר לעזור להם להעביר משקל לצד אחד, ע"י כיפוף הרגל הנגדית, וגירוי של היד.
אנחנו מתחילות מלהציג את הצעצוע ממש קרוב לידיים, ולאט לאט מרחיקות אותו. למי שכבר מראה סימני טרום זחילה, ודחיפה של הרגליים, אפשר להציג את הצעצוע ממש מער לגבול ההשגה של היד- ואז רק בשילוב של תנועת כל הגוף הם יצליחו להגיע.

מכוניות מתנגשות

הנחנו את התינוקות בפוף, על הגב, והתחלנו עם המוסיקה להסיע את הפופים בחדר, קצת בתחושת תאוצה, סיבוב במקום (איבוד קשר עין איתנו), והרבה תנועה קדימה עם קצת העברות משקל.
הרעיון הוא להתחיל לייצר תפישת עומק, שהיא חלק מהיכולת לזחול.

נקניקייה בלחמניה

מניחים את התינוקות בפוף, ככה שהם שוכבים ישר ועמוק בתוך הפוף. אוחזים משני צידי הפוף וכאילו סוגרים את הפוף עליהם, כמו נקניקייה עטופה בלחמניה משני הצדדים 🙂
נשארים ככה קצת במרכז, מועכים ומשחררים.
דרך גלגול של הפוף עוברים לשכיבה על הצד, גם כאן עושים שוב הרבה מגע עמוק עם הפוף, למעוך אותם קצת שיחושו היטב את כל הגוף. כמובן שחוזרים על זה גם לצד השני.
התהליך חושף את הגוף לתחושת מגע עמוק חדש ולא מוכר, וגם חושף את איבר שיווי המשקל לתנועה, ומאפשר התמודדות עם מצבי איבוד שיווי משקל 🙂

ריכוז צלילים ותחושות

סיימנו בריכוז צלילים ארוך וטוב. מדהים כמה קשב אפשר להשיג כבר בגיל כל כך צעיר, עם מעט מאוד אמצעים…
יחד עם הצלילים שילבנו מגע עדין של מטפחת על הגוף, או ליטופים עם מטפחת.

שיהיה סוף שבוע מקסים (ומלא בשעות שינה  😉 )
ורד

 

עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני