מתהפכים בכיף. וותיקים 10:00 26.7.18

שיעור 6

היי בנות, היום היה השיעור השישי שלנו. הזמן טס… וכיף להיפגש אחרי תקופה יחסית ארוכה (יותר מהרגיל  😉 ) ולראות כמה כולם גדלו!!
היום המשכנו לעסוק בנושא זחילת הגחון. מזכירה שגם אם לא כולם יסיימו את הסדנה זוחלים, זה לגמרי בסדר. המטרה היא לעבוד על מרכיבי הזחילה כדי שיגיע הרגע למימוש הפונקציה, הם יהיו כמה שיותר מוכנים, ובעלי איכות תנועה טובה.

הושטת יד לבועות סבון על פופים

הנחנו את התינוקות בשכיבה על הבטן על פופים במרכז החדר.
עם בועות סבון עודדנו אותם לנתק כל פעם יד אחת ולהושיט אותה קדימה לפוצץ את הבועה. בכדי לעשות זאת, התינוקות צריכים להעביר משקל לצד אחד, לנתק את היד הנגדית ולהתארך כדי להגיע לבועה. זהו אחד ממרכיבי התנועה של הזחילה.
 
תנועה בחדר על הפופים
השארנו את התינוקות לשכב על הפופים, וגררנו אותם בחדר (עם מוזיקה ברקע) תוך כדי שאנחנו מוציאות אותם מידי פעם משיווי משקל ומטות את הפוף ימינה ושמאלה. התנועה ממחישה את יכולת התנועה במרחב, כשאנחנו עדיין נמצאים על הבטן, ולא בידיים של אמא. 
 
דחיפת רצפה
כדי לחדד את יכולת השימוש בכף הרגל חזרנו לשכיבה על הגב.
העמדנו את כפות הרגליים קרוב לטוסיק, והצמדנו אותן לרצפה. כדאי לחכות במקום הזה כמה דקות, לראות אם מתחילה דחיפה ספונטנית: הם דוחפים את הרצפה ותוך כדי זה מתקדמים אחורנית על הגב.
מי שלא דוחף, אפשר ביד אחת להחזיק את שתי כפות הרגליים ועם השנייה לעשות העברות משקל לכיוון כפות הרגליים תוך אחיזה בברכיים. זה מחדד להם את הפעולה שהם צריכים לעשות.
 
עידוד לזחילת גחון
אחרי כל ההכנה הזאת, זה הזמן לממש את הזחילה. חוזרים לנקודת המוצא של התרגיל הראשון: שכיבה על הבטן, ומכופפים רגל אחת ליצירת רוטציה. חשוב שהתינוקות ישענו על המרפק הנגדי. אם הם פותחים את היד הצידה, כדאי להחזיק שם עם יד אחת. אנחנו נותנות עם כף היד לשנו קונטרה לכף הרגל, ומציגות צעצוע ליד של אותה רגל מכופפת. ושם פשוט לחכות, יש גירוי מקדימה, היד והרגל ממוקמות במקום הנכון, ורק צריך שהם ירצו להגיע לצעצוע וידחפו עם הרגל את היד שלנו.
 
הוצאת חיוכים+מעבר לגדר
תהליך בהקשר של תקשורת, משולב בתנועה. כל אחת פנתה לתינוק אחר, לא שלה, ותקשרה איתו על מנת להוציא חיוך, ואז לקחה אותו אליה. המעבר מיד ליד נעשה מעל גדר דמיונית בינינו, כשבסופה נתנו תחושת נפילה. אחרי שכל אמא החזיקה תינוק לא שלה, רקדנו איתם ועשינו את ה"לונה פארק" מה שחשוב לי להגיד- מומלץ מאוד לחשוף את התינוקות לפנים חדשות, לאפשר לאנשים "זרים" (זר יכול להיות גם דוד או דודה, אם הם לא מתראים על בסיס קבוע) לתקשר ולהצחיק אותם, לא חייב להיות מגע מעורב. זאת על מנת למנוע מקרה של חרדת זרים, ולהרגיל אותם לדמויות נוספות, לתת להם לחוות גירויים של אנשים אחרים- כל אחד מחזיק קצת שונה, מריח שונה וכו' וזה מאוד מאתגר ומעניין את מערכת החושים של התינוקות.
 

חצי כוכב

סידרנו את הפופים כמו כוכב בחדר, אחזנו בתינוקות בבית החזה עם הפנים החוצה, והתחלנו להוריד אותם לכיוון הפופים לאט, מדמים את שלב הזחל: הראש נמוך מהאגן. נשיקה לפוף וחזרה למעלה. חזרנו על זה כמה פעמים.
בשלב שני, רצינו לעורר את רפלקס הבלימה, ספרנו עד 3 והורדנו את התינוקות בצורה חדה עם הראש לכיוון הפוף. מי שהרפלקס כבר קיים אצלו הושיט ידיים במהירות לפוף, מי שלא- כדאי להמשיך ולגרות.

תקשורת ג'יבריש

שיחקנו משחק, בו תקשרנו עם התינוקות כל פעם בשפה אחרת- דיבור רגיל, דיבור בג'יבריש, דיבור בשפת התינוקות. שמנו לב, מה מייצר הכי הרבה קשב, מה גורם יותר לתינוק להגיב- לחקות אותנו, לקשקש בעצמו. שמנו לב שבכל אחד מסוגי התקשורת המילולית האלה, תנועות הפנים שלנו משתנות מאוד- מה שגורם לתינוקות להקשיב יותר, וגם קצב הדיבור שלנו משתנה… וכמובן דיברנו על חשיבות העצירה בתקשורת– המקום שבו אנחנו מחכים לתגובה שלהם ומאפשרים להם לתקשר בחזרה.

זה הכל להיום. שיהיה סופשבוע נפלא,
נפגשות שבוע הבא כרגיל ביום חמישי, ומפגש סיום ביום שני 6/8, באותה השעה
ורד

עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני