מתהפכים בכיף. וותיקים 10:00 12.7.18

שיעור 4

היי בנות, היום היה השיעור הרביעי, וחצי סדנה כבר בעצם מאחורינו. הזמן פשוט טס…

זחילת גחון

היום התחלנו לדבר על נושא זחילת הגחון. זהו שלב מאוד משמעותי מהרבה היבטים: מההיבט הסנסו-מוטורי, תינוק שמצליח לזחול על הגחון, אני יודעת בוודאות שרכש את כל מרכיבי התנועה שהיה צריך לרכוש עד היום. היבט נוסף של הזחילה הוא תפישת העומק- ככל שהתינוק חוקר את המרחב שסביבו תפישת העומק הולכת ונבנית, והוא לומד לאמוד מרחקים, ולדעת כמה אנרגיה הוא צריך להשקיע כדי להגיע ממקום למקום. בהיבט ההתנהגותי-רגשי, הזחילה שקולה להנפת דגל העצמאות. התינוק בוחר בעצמו לאן הוא רוצה להגיע, באיזה כיוון ובאיזה קצב. הוא בוחר הרבה פעמים להתרחק מהדמות המטפלת, ואלו שלבים חשובים בהיבט הזה.
גיל 7 חודשים הוא הגיל הממוצע לתחילת הזחילה על הגחון, כשלרוב היא נערכת כחודש במהלכו התינוק מתחיל גם לתרגל עליה על 6, העברות משקל על 6, ואפילו צעדי זחילה ראשונים.

הושטת יד והתארכות הצדדים

אז בעצם, מהיום הראשון שהנחנו אותם, קטנים ועדינים באוניברסיטה, התחללנו לראות ניסיונות להושטת יד לחפץ.
היום כשהם כבר שולחים ידיים די בקלות לחפצים הנמצאים מעליהם, התחלנו לשכלל את היכולת הזאת, שתכלול מלבד תנועה של היד עצמה, גם תנועה של כל מרכז הגוף, כמו שקורה בזחילה על הגחון.
התחלנו בשכיבה על הגב, כשהאגן שלהם מונח על הרגל שלנו כדי לייצר כפיפה קלה. קל יותר להושיט ידיים במנח הזה.
התחלנו עם הצגה של צעצוע ממש מעל מרכז הגוף, וראינו איך הן מושיטים ידיים בקלות. עכשיו לקחנו את הצעצוע והעלינו אותו גבוה יותר, בקו העיניים בערך. מפתיע איך שינוי כל כך קטן הוא משמעותי בתנועה- עכשיו היה להם פחות ברור, ולקח יותר זמן להושיט את היד בצורה מאורגנת. המשכנו לגרות ולאתגר את ההושטה:
פעם אחת מעל הפנים, פעם מעט באלכסון, פעם הצידה. בכל פעם התבוננו לראות איזו יד מושטת באוטומט, ודאגנו לגרות במגע גם את היד השנייה להזכיר  לה לקחת חלק בתנועה.
המשכנו על הבטן– גלגלנו אותם לשכיבה על הבטן, וגם פה הצגנו את הצעצוע מלפנים. כאן כבר נכנס יותר העניין של הרגלי התנועה שלהם. מי שיודע בקלות להעביר משקל ולשחרר את אחת הידיים, מי שלא היה לו ברור. אפשר לעזור להם להעביר משקל לצד אחד, ע"י כיפוף הרגל הנגדית, וגירוי של היד.
אנחנו מתחילות מלהציג את הצעצוע ממש קרוב לידיים, ולאט לאט מרחיקות אותו. למי שכבר מראה סימני טרום זחילה, ודחיפה של הרגליים, אפשר להציג את הצעצוע ממש מער לגבול ההשגה של היד- ואז רק בשילוב של תנועת כל הגוף הם יצליחו להגיע.
מי שכבר ממש מצליח להושיט את היד ולהתארך, הוספנו כיפוף של הרגל, וקונטרה לכף הרגל לעידוד הדחיפה.

מכוניות מתנגשות

הנחנו את התינוקות בפוף, בהתחלה על הגב, והתחלנו עם המוסיקה להסיע את הפופים בחדר, כשמידי פעם אנחנו נתקלים אחד בשני. התחושה של העצירה הפתאומית שקולה לתחושת נפילה- מה שיתחיל לקרות באופן טבעי כשהם מתחילים לנוע במרחב באופן חופשי ולהתנתק מהקרקע. הרמנו קצת את הפופים באוויר והפלנו חזרה לרצפה- שוב כדי ליצור תחושת נפילה.
עכשיו הפכנו את התינוקות על הבטן, והסענו אותם בחדר כשהם בעצם על הגחון, להמחיש את תחושת התנועה במרחב ולחדד את תפישת העומק.

נקניקייה בלחמניה

מניחים את התינוקות בפוף, ככה שהם שוכבים ישר ועמוק בתוך הפוף. אוחזים משני צידי הפוף וכאילו סוגרים את הפוף עליהם, כמו נקניקייה עטופה בלחמניה משני הצדדים 🙂
נשארים ככה קצת במרכז, מועכים ומשחררים
דרך גלגול של הפוף עוברים לשכיבה על הצד, גם כאן עושים שוב הרבה מגע עמוק עם הפוף, למעוך אותם קצת שיחושו היטב את כל הגוף. כמובן שחוזרים על זה גם לצד השני.
התהליך חושף את הגוף לתחושת מגע עמוק חדש ולא מוכר, וגם חושף את איבר שיווי המשקל לתנועה, ומאפשר התמודדות עם מצבי איבוד שיווי משקל 🙂

ריכוז צלילים

סיימנו בריכוז צלילים ארוך וטוב. משהים כמה קשב אפשר להשיג כבר בגיל כל כך צעיר, עם מעט מאוד אמצעים

שיהיה סוף שבוע מקסים
מזכירה שאנחנו מתראות ביום שני, באותה השעה
ורד

עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני