זוחלים ונהנים 18.6.2018

שיעור 1
היי בנות, שמחתי מאוד להכיר אתכן ואת התינוקות אתמול
התחלנו את השיעור בהיכרות. כל אחת הציגה את עצמה ואת התינוק(ת) שלה
 

הסדנה עוסקת בשלב הזחילה.
בתחילה התינוקות זוחלים על הגחון. זחילה זו היא חשובה מאוד, מאחר והיא ממשת בתוכה את כל מרכיבי התנועה שהתינוק היה צריך ללמוד עד היום, והיא הכנה מעולה לשלבים הבאים. לדוגמה: זחילה על הגחון מקבילה ליכולת טיפוס בסולם- התינוק מבצע את אותה תנועה רק ללא התמודדות עם כוח הכובד.
מלבד ההיבט המוטורי של הזחילה, יש לה גם היבטים חושיים נוספים כמו היכולת לאמוד מרחקים ולהתמצא במרחב, וגם היבטים רגשיים- התנהגותיים: הזחילה היא בעצם הנפת דגל העצמאות הראשון, בו התינוק בוחר בעצמו לאן לזחול, לאיזה כיוון להתקדם, ולהתרחק מאמא.
במהלך הסדנה אנחנו נעבוד על מרכיבים רבים של הזחילה (בתחילה זחילת הגחון ובהמשך עלייה על 6 וזחילה על 6) וככל שהזמן יעבור, התינוקות יתחילו לממש את שלב הזחילה.

הושטת יד והתארכות
הנחנו את התינוקות בשכיבה על הבטן על פופים במרכז החדר.
עם בועות סבון עודדנו אותם לנתק כל פעם יד אחת ולהושיט אותה קדימה לפוצץ את הבועה. בכדי לעשות זאת, התינוקות צריכים להעביר משקל לצד אחד, לנתק את היד הנגדית ולהתארך כדי להגיע לבועה. זהו אחד ממרכיבי התנועה של הזחילה.
 
תנועה בחדר על הפופים
השארנו את התינוקות לשכב על הפופים, וגררנו אותם בחדר (עם מוזיקה ברקע) תוך כדי שאנחנו מוציאות אותם מידי פעם משיווי משקל ומטות את הפוף ימינה ושמאלה. התנועה ממחישה את יכולת התנועה במרחב, כשאנחנו עדיין נמצאים על הבטן, ולא בידיים של אמא
 

רוטציה על הבטן

הגענו לשכיבה על הבטן, ודרך טפיחות ומגע מיקמנו את המרפקים בצורה מדוייקת מתחת לכתפיים.
כופפנו את הברך (לא משנה עם איזה צד מתחילים), לכיוון הבטן. שימו לב לא להרים את הברך מהמזרן. אנחנו רוצים לראות שנוצרת רוטציה באגן- צד אחד מתרומם, ואילו בית החזה נשאר ממוקם במרכז. עשינו לשני הצדדים
שוב מכופפים את הברך באותו האופן, ועכשיו עם כף היד שלנו נותנים קונטרה לכף הרגל וממתינים לדחיפה. אם הדחיפה לא מגיעה- לא נורא, אולי הם עוד לא מוכנים. כדאי לחכות לפחות חצי דקה כדי לקבל תגובה. לעשות לשני הצדדים.
מניחים צעצוע ממש בקצה יכולת ההגעה שלהם, וחוזרים על התהליך. עכשיו שגם יש מוטיבציה אנחנו מקשרים בין יכולת העברת המשקל, ניתוק היד והתארכות, ודחיפה של כף הרגל, כשאני רוצה להגיע לאנשהו.
 

לונה פארק
מעבר מהיר בין דרכי אחיזה לשחרור של רפלקס מורו, של מערכת העיכול ושפעול של מערכת שיווי משקל. מזכירה לכן את סדר התנועות:

אנכי*4
פנים החוצה
נמר
ערסול
פנים החוצה
נמר
ערסול
ערסול קדמי

משם עברנו ל הטיות לצדדים חשוב מאוד לעשות לאט אוחזים בבית החזה, עם הפנים החוצה. לשים לב שאנחנו לא אוחזות ממש בבית השחי אלא מעט למטה יותר. מטים לאט לצד אחד ומחכים לתגובה. אנחנו רוצות לראות שהם מצליחים לשמור את הראש בקו האמצע, ושיש כפיפה צידית- אותה ניתן להרגיש בבית החזה.
המשכנו עם שמניות- בתנועה של הספרה 8 הנענו את התינוקות כך שכל פעם הראש יורד ואז עולה. אן עושים לאט- הם חייבים לייצב את עצמם, וזה עוזר לייצוב הטונוס, חיזור השרירים והתתמודדות ושליטה על יכולת שיווי המשקל.
אח"כ אחזנו את התינוקות בערסול קדמי, ספרנו עד 3 ו"נפלנו" יחד איתם- חשיפה לתחושת נפילה ממקום בטוח מעודדת התפתחות של מערכת שיווי משקל כהכנה לרפלקסים מייצבים, ושחרור של רפלקס מורו

העברות משקל על הכדור והושטת יד
התחלנו על הכדור מתנועה על הבטן- קדימה אחורה, מעט הקפצות, כל זה כשאנחנו ממש רוכנות מעליהם לתת להם תחושת ביטחון. הפכם השתמשנו בכדור על מנת להוריד מתח שרירי, ולהוביל להרפייה. לכן הכל היה ממש לאט וקרוב לגוף שלנו.
עכשיו הנענו אותם במעגלים- לחשוף את מערכת שיווי המשקל לתנועה, ולעודד כניסה של רפלקסים של שיווי משקל לאיזון הגוף לקו האמצע.
עברנו לשבת ליד הכדור, כשאנחנו מחבקות את התינוקות ואת הכדור מהצד. עם היד הפנויה אנחנו מגרות את היד והפה של התינוק, ומתחילות לגלגל את הכדור קדימה, כשהראש מופנה מטה, ומרחיקות את הצעצוע כך שהם יצטרכו להושיט יד קדימה ולהתארך כדי להשיג אותו.
 
שמש במעגל
הנחנו את התינוקות אחד ליד שני כמו שמש במעגל, כשאנחנו מאחוריהם. השמענו צלילים, הפרחנו בועות סבון, טפחנו עליהם עם פטישי משחק ושרנו, הכל עם המון עצירות. זה תהליך שקשור לכל נושא התקשורת, ומטרתו לייצר קשב וריכוז (תואם גיל כמובן) כבסיס להתהוות התקשורת
 
תודה שבאתן, שיתפתן והקשבתן
ניפגש שוב בשבוע הבא, שיהיה שבוע נפלא
עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני