זוחלים ונהנים. רמת שקמה. 3.9.18

שיעור 7

היי בנות. היה ממש כיף להיפגש אחרי כל כך הרבה זמן שלא התראינו. כולם ממש גדלו, ועברו שינוי משמעותי!! כולם זוחלים כבר באופן חופשי בחדר (גם בורחים…. חחח) וממש אפשר לראות איך הם חוקרים את המרחב סביבם. ומי שעוד לא לגמרי שם- זה עוד יגיע 🙂

עלייה על 6

התחלנו את השיעור בהדגמת 2 דרכי עלייה לעמידת 6. עמידה מאורגת על 6 (6 בסיסים: כפות ידיים, כפות רגליים וברכיים) היא כזאת בה כפות הידיים ממוקמות מתחת לכתפיים, הברכיים ממוקמות מתחת לאגן, הפישוק הוא ברוחב האגן, והרגליים ממשיכות את קו הברכיים, וכפות הרגליים מונחות כשגב כף הרגל נמצא בהמשך לשוקיים ומונח כולו על הרצפה. 
ישנן 2 דרכים עיקריות בהן התינוק יכול להגיע לעמידת6. הראשונה, דרך יישור המרפקים בשכיבה על הבטן והעברת המשקל אחורה עד להתרוממות האגן באוויר. 
הדרך השנייה, שהיא תנועתית יותר, היא דרך רוטציה. בשכיבה על הבטן התינוק מעביר משקל לצד אחד (כמו בזחילת גחון), הברך הנגדית מתכופפת, ובמקום הזה יש דחיפה של הרצפה עם היד והרגל כך שהאגן מתרומם באוויר והידיים מתיישרות. 

מעבר לעמידת 6 על כדורים

התחלנו בשכיבה על הבטן על כדורי פיזיו, ושיחקנו בתנועה קדימה ואחורה (נד נד)
העברנו משקל אחורה, כך שהראש היה ממש מעל הרגליים, והצמדנו את השוקיים חזק אל הכדור. שימו לב שחשוב מאוד לשמור עם הגוף שלנו כי אם הם בטעות יזדקפו ויזרקו עצמם לאחור נוכל להגן עליהם. במקום הזה פשוט חיכינו שכוח הכובד יעשה את שלו, עד שהברכיים התכופפו. חיכינו שיקרבו את הידיים ואז גלגלנו את הכדורים חזרה למרכז כך שהם בעצם מצאו את עצמם בעמידת 6 על הכדור. 
דרך שנייה שתרגלנו היתה דרך הרוטציה. התינוקות שוכבים על הבטן על הכדור. אנחנו מטים את הכדור הצידה, ומכופפים את הברך הנגדית לכיוון הבטן. מחזיקים את הברך ביד אחת במיקום שלה, ומחזירים את הכדור למרכז לאט לאט- לתת להם אפשרות ליישר את המרפקים. שוב בחזרה למרכז הם נמצאים בעמידת 6 על הכדור. 

רפלקס בלימה + רוקינג

נשב בישיבת ברכיים עם פישוק קל, ונניח את התינוקות בישיבה דומה בין הרגליים שלנו, כשאנחנו אוחזים בבית החזה. 
נטפח על בית החזה (כמו טרזן :-)) 
נספור עד 3 ובמהירות נוריד את התינוקות לכיוון הרצפה, כשהרגליים נשארות באותו מנח. חשוב להחזיק ככה שהראש לא יקבל מכה במקרה שרפלקס הבלימה עדיין לא מעורר. מי שכבר קצת עולה על 6, אפשר להשאיר אותם במנח הזה, ולהניע אותם קצת קדימה ואחורה לדמות את תנועת הרוקינג.

משחק מעל רגלי ההורה

המטרה היא לחזק את חגורת הכתפיים ולהכין את התינוקות לזחילה על 6.
אנחנו יושבות על הרצפה ברגליים ישרות קדימה, ומניחות את התינוקות על הרגל שלנו כך שהראש והידיים נמצאים מעבר אלינו, והאגן והרגליים נמצאים בין הרגליים שלנו. כדאי לשים מלפנים משחק, צעצוע גדול שהם לא יכולים להרים ולשים בפה, אלא חייבים להישען על הידיים כדי לשחק איתו (להישען על יד אחת ולשחק עם השנייה). עם הרגל השנייה שלנו, אנחנו מחזיקים את הרגליים במנח מאורגן של עמידת 6 (ברכיים מכופפות מתחת לאגן) ולא נותנות להם לברוח- בעיקר רלוונטי למי שכבר יודע לעבור לישיבה מעמידת 6. 
במקום הזה פשוט מאפשרים להם לשחק קצת. שימו לב אם הם מושיטים כל פעם יד אחרת- על איזו יד קל להם לשאת את משקל הגוף, ובאיזו הם בוחרים לשחק, ונסו לגרות אותם לעשות גם ההפך.

מעבר לישיבה דרך הצד

את התרגיל הזה אפשר לעשות גם עם מי שעדיין לא נמצא על 6, אבל להישאר רק בשלב הדחיפה של היד, ולא להוביל ממש לישיבה צידית.
אחזנו יד ורגל נגדיות וגלגלנו מצד לצד עד שהגענו לשכיבה על הצד (הצד של הרגל התפוסה), משם המשכנו לכיוון התיישבות עד שראינו שהם נשענים על המרפק וחזרנו לגב. המעבר מתבצע ע"י כך שאנחנו מעט מושכות אותם לכיוון הרגל כשהם שוכבים על הצד. 
השלב של הדחיפה עם היד מאוד מחזק את חגורת הכתפיים ומכין אותם למעבר בצורה נכונה.

פיצה מקפיצה

הנחנו את התינוקות בתוך פופים. נדנדנו מצד לצד, הקפצנו מעט ואז עשינו הקפצה ממש גדולה ששולחת אותם באוויר (בזקיפה) ומערסלת אותם חזרה בתוך הפוף.

ריקוד בחדר עם עצירות ורפלקס בלימה

שמנו מוסיקה בחדר ורקדנו עם התינוקות על הידיים. בכל פעם שהמוסיקה נעצרה, אחזנו בתינוקות בבית החזה עם הפנים החוצה,והורדנו אותם במהירות לכיוון הרצפה, לעורר את רפלקס הבלימה. מי שכבר מושיט ידיים לכיוון הרצפה- אפשר לתת לו ממש מהניח אותן על הרצפה ומעט להעביר את המשקל אליהן. שוב, זה מחזק את חגורת הכתפיים ומכין אותם לעמידת 6 ולזחילה על 6.

ריכוז צלילים

סיימנו, כהרגלנו בריכוז צלילים. עכשיו שהם כבר זוחלים בחופשיות בחדר, צריך לפעמים להחזיק אותם על הידיים. אני מזכירה שהמטרה של התהליך היא יצירה של קשב דרך מתן גירוי עדין של צליל, והרבה הפסקות בין גירוי לגירוי, לכן, התינוקות צריכים להיות בלי גיורי נוסף (כמו צעצוע ביד). בגיל 9 חודשים זה כבר מתחיל להיות יותר מאתגר, כי הם לרוב רגילים לחקור את הסביבה שלהם ללא הפרעה. אבל דווקא בתהליך הזה אנחנו דורשים מהם יכולות אחרות.

שיהיה המשך שבוע מקסים
ניפגש למפגש אחרון ביום שני בעוד שבועיים (בשבוע הבא ראש השנה)
ורד

עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני