קטנטנים ונהנים. כפר אז"ר. 24.10.18

שיעור 4

לא להאמין איך הזמן טס. חצי סדנה כבר מאחורינו…

התחלנו את השיעור מדיון בנושא שינה. ותודה לאביגיל המתוקה שלא ישנה, ומעלה נושא כל כך חשוב לדיון סוער  🙂 
דיברנו על השינה כתהליך הורמונלי, וכמה חשוב לדעת לזהות מתי מגיע חלון השינה, ולאפשר לתינוק להרדם בו. הזכרנו נוכחות של הורמונים מעוררים בפעילות יתר, וכיצד הם משפיעים לרעה על היכולת של כל אחד מאיתנו להרפות ולצלול לתוך שינה ממקום רגוע ונינוח. ודיברנו גם על פוטנציאל השינה של כל אחד מהתינוקות, וכמה אפשר לראות שינויים מאוד משמעותיים ובסיסיים בין כל אחד ואחד. יש כאלה שקל להם להיכנס לשקט, וצריך לעודד אותם לעשייה ולתנועה, ויש כאלה שהשיעור שלהם הפוך- צריכים ללמוד לשחרר ולהרפות, ועד כמה האופי הרגשי והאופי השרירי מושפעים ומשפיעים על השינה. כל אחת קיבלה טיפים ותרגילים, ואני מחכה לדיווח בשבוע הבא  😉

חזרה על תהליך שיפור השכיבה על הבטן

מזכירה את השלבים בתהליך:
מתחילים בשכיבה על הגב, ומגע עמוק בבית החזה טפיחות, שפשופים, מעיכות. חשוב שהמגע יהיה נוכח. המטרה היא לשחרר ולהרפות את השרירים בבית החזה
עכשיו עוברים לפלג הגוף התחתון. אוחזים בירכיים ומתחילים בהקפצות אגן- ממש לתת לאגן לפגוש את הרצפה 🙂
עכשיו ביחד אחת אוחזים בכפות הרגליים, והשנייה תומכת מתחת לאגן ומבצעים סיבובי אגן, לשני הצדדים. ולסיום- "עוצמת הרכות"- נענוע מרגיע מקצה הרגליים "אמא יקרה לי".
ההמשך- אוחזים ברגליים, רגל אחת ישרה, והשניה מכופפת לכיוון הבטן., דרך הרגל המכופפת מגלגלים את התינוק לשכיבה על הצד, כשהרגל הישרה משמשת לנו כמו ציר.
בשכיבה על הצד- טפיחות ושפשופים של השכמה, הכתפיים והיד העליונה- המטרה היא להביא את התינוק לשכיבה נינוחה על הצד כשהיד העליונה מונחת על המזרון או ליד הפנים (יד בפה זה נפלא). עכשיו חוזרים כמו שהגענו לשכיבה על הגב, ומגלגלים לצד השני וחוזרים על כל התהליך.
עכשיו, משכיבה על הצד ממשיכים את הגלגול עד לשכיבה על הבטן. בתחילה, לא מחלצים את היד שנקלעת מתחת לבית החזה, מאפשרים להם לנוע, להעביר משקל מצד לצד ולנסות בעצמם.
נותנים להם קצת להתנסות לבד, כדי ללמוד לחלץ את היד שנתקעה. אם זה לא מצליח (מה שמאוד סביר בגיל הזה), נעזור להם באופן הבא. נכופף את הברך של היד הכלואה לכיוון הבטן, בלי שהברך מתרוממת מהמזרן. זה גורם להעברת משקל אל הצד הנגדי, עכשיו כשהמשקל מוטה לצד הנגדי, הם יכולים בעצמם לחלץ אץ היד הכלואה, ועל הדרך הרווחנו למידה.

זמן בטן

היה לנו שורד אחד שהגיע עד לשכיבה על הבטן (כל הכבוד לענבר!!!) אבל אחרי דקות קצרות הוא הצטרף לשאר הקבוצה…
אני רק מזכירה כי שהייה על הבטן בזמן ערות היא הבסיס לכל ההתפתחות המוטורית. גם אם קשה להם, לתת להם כל פעם כמה דקות על הבטן (כמובן לא בבכי, בבכי אין למידה). להתחיל בשכיבה על הגב, לעשות את כל התרגיל ולהגיע לבטן, ולנסות להישאר שם כמה דקות. אפשר לעזור: לעניין עם צעצוע מלפנים, לטפוח, ללטף, לשיר, לשכב מולם. מה שנקרא כל האמצעים כשרים 🙂

שימוש במנשא
 
למדנו לקשור את המנשא ולהכניס את התינוקות למנח "בטן אל בטן". נענו איתם בחדר (כמובן שכולם נרדמו) וגם קצת יצאנו משיווי משקל, וסיימנו ברגיעה כללית – גם לאימהות מגיע לנוח  😀 
חשוב לי להדגיש את יתרונות השימוש  במנשא בד:
מנשא בד מקבל את צורת גוף התינוק (שלא כמו מנשא קשיח שהתינוק צריך להתאים את עצמו אליו) ולכן יכול לתמוך בכל גוף התינוק. רק בתמיכה מלאה מתאפשרת עזיבה של השרירים, וע"י כך שחרור של מתח שרירי מיותר (הנפוץ ביותר כמו שראינו אצל כל התינוקות, הוא מתח באזור השכמות שמפריע לתינוקות לשכב בנינוחות על הבטן ולהביא את הידיים לקו האמצע) המנשא מלמד גם את יכולת הנחת הראש שהיא חשובה גם לשלבי ההתפתחות השונים, וגם ליכולת של התינוק לשחרר ולישון… אני ארחיב על כך בהמשך
 
שיהיה סופשבוע חורפי ונעים
ורד
עוד בנושא :
צור קשר
שאלות? התייעצות?
צור קשר

פנו אלי בשאלות והתייעצות:



קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני